Waarom heeft de ene persoon het sneller warm dan de ander?

Als je met meerdere mensen in een kamer zit heeft de een het soms snikheet en de ander trekt zijn vestje aan. Hoe kan dit?
Ik heb het overigens niet over mensen in de overgang.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

dat kan o.a komen doordat ze niet allemaal de zelfde soort kleding ( materiaal ) dragen
iemand die een katoenen broek aan heeft bijvoorbeeld heeft het minder snel warm dan iemand in een jeans om maar eens iets te noemen
Of de een draagt een blouse en de andere een truitje

Maar het kan ook aan het gestel van een persoon liggen
Ik heb het op zich niet snel koud , maar aan mijn nek kan ik absoluut geen kou verdragen
Dus zodra het kouder word zal ik de eerste zijn die klaagt daarover ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De koudeperceptie hangt van heel veel factoren af.Vooreerst wordt temperatuur waargenomen door ons lichaam door temperatuurgevoelige receptoren in de huid, zogenaamde thermoreceptoren of thermoceptoren. Er bestaan twee soorten thermoreceptoren, deze gevoelig voor koude (koudereceptoren - temperatuurgebied 5-40 graden Celsius) en deze gevoelig voor warmte (warmtereceptoren - temperatuurgebied 29-45 graden). We hebben op de huid ongeveer 5 tot 10 maal meer koudegevoelige spots dan warmtegevoelige spots. Mogelijks zijn er interindividuele verschillen in deze distributie zodat de ene persoon gevoeliger is voor koude dan de andere. Daarnaast zijn voor het subjectieve temperatuurgevoel uiteraard ook de hersenen belangrijk. Net zoals er voor het pijngevoel mensen zijn met een lage pijndrempel en andere met een hogere pijndrempel is het ook zo voor de subjectieve perceptie van koude/warmte: sommige mensen hebben heel vlug te warm (zoals ikzelf) terwijl het voor anderen heel vlug te koud is. Wat de basis is van deze verschillen is niet goed geweten, om de eenvoudige reden dat we de werking van onze hersenen op dit vlak nog niet voldoende begrijpen.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Speelt je hartslag ook geen kleine rol hierbij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag mij af of dit ook te maken heeft met het verschil in transpireren.
Bij de één die het snel warm heeft lopen bij wijze van de stralen langs het lichaam terwijl de ander bijna nooit transpireert.