Jezelf ontwikkelen hoe gaat dat?

Gewoon wachten totdat er iets met je gebeurd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (23)

Ga op zoek naar het onbekende.

Confronteer jezelf met nieuwe kennis.

Leef met je ogen open.
13 jaar geleden
levenservaring opdoen.
in jezelf investeren dmv studie of tijdje in buitenland stage of (vrijwillig) werken.

door dingen te doen die je graag wilt doen.

niet laten tegenhouden door andersdenkenden. maar wel openstaan voor tips, zodat je wel voorbereid bent voor hetgene dat je wilt gaan doen.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je stil blijft zitten wachten gebeurt er niet veel in je ontwikkeling,,
je ontwikkelt je door dingen die er gebeuren, dingen waar je wat van kan leren. nieuwe dingen ontdekken, en door dingen te ondernemen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
nee, dan kan je lang wachten.
jezelf ontwikkelen kan op allerlei manieren, maar je moet er wel voor in actie komen.
wat voor mij werkt, is het doen van vrijwilligerswerk, het bijwonen van lezingen, en het doen van een opleiding op het gebied waar mijn interesse ligt, nl katten.
niet alleen leer je, maar je komt ook in contact met veel verschillende mensen, en ook dat is goed voor je ontwikkeling.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Door schade, schande en levenservaring. Moeilijke perioden in je leven zijn niet leuk maar wel heel leerzaam als je er achteraf op terug kijkt.
Het kan ook door cursussen en scholing. Dan ontwikkel je jezelf vooral op professioneel vlak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Vorm je eigen mening.
Ontwikkel je persoonlijkheid.
Rust niet voor je een antwoord weet.
Verleg je grensen.
Krijg overzicht in je leven.
Alles kan altijd beter.
Vindt zelf de oplossingen.
Neem je eigen verantwoording.
Wordt leergierig.
Geloof niet zo maar alles.
Denk over alles na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God's last message to mankind: think for yourself! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi Ed, mag ik her en der wel even aanhalen hé..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak je keuze.
Ja hallo;
Jezelf ontwikkelen is keihard werken en studeren. Met veel vallen en opstaan. Teleurstelling, tegenslagen, vermoeidheid, enz..
90% zweet, 10% inspiratie. Tot je je doelen bereikt. Een fantastisch gevoel. Keer op keer stof in je hoofd proberen te prenten. Na het twintig keer het te hebben geprobeerd, slaag je. Een gevoel van overwinning, de aanhouder wint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sta open voor info, en voor de mening van anderen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Kijk hier.!

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/ontwikkelen/jezelf-ontwikkelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderwijs volgens, dan komt het bijna vanzelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-1 onderwijs gaat mij niet verder helpen. Je leert daar niks wat je in het echte leven nodig heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dikke compensatieplus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hercencel: Dus jij leert ENKEL en ALLEEN uit persoonlijke ervaring? Sterkte! @ Enzo: +... wat je leert in praktijk brengen is heel belangrijk.
Je hersencellen heel goed gebruiken, met als drijfveer nieuwsgierigheid.
Een van de redenen waarom je bij GV bent, je wilt weten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ontwikkelt jezelf door dingen te ervaren en dat kan op allerlei gebied. Je zou je kunnen verdiepen in andere culturen, een andere taal leren, gaan tuinieren of fotograferen. Als dat niks voor je is zou je kunnen gaan lezen, dat verbreedt je kijk op de wereld enorm.
Nog simpeler is om veel met allerlei mensen te praten, andere ideeën te horen of een totaal andere invalshoek te ervaren. Met ouderen praten kan ook heel prettig zijn.
Het ligt er aan waar jouw interesses liggen.
Als je je wil ontwikkelen stap je b.v. uit je gewone wereldje dat je nu wel kent en ga je nieuwe dingen ontdekken, en dat kan heel leuk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het begint al gelijk als je bestaat. Voor je geboorte dus al. Alles wat je meemaakt in je jeugd telt mee, elke dag, en door de mensen die je spreekt, alles wat je leest, de muziek die je hoort en de tv die je kijkt. De zon die je voelt en de schaduw die je raakt. Alles wat je tot nu toe hebt meegemaakt heeft je ontwikkeld tot wat je nu bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proberen in zoveel mogelijk echt geïnteresseert te zijn.
Denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ontwikkelen heeft met intresse te maken, met idealen, met filosofie ez, je gaat naar de bibliotheek, op internet, zoekt mensen op, zo gaat het !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je nieuwsgierig bent en open staat voor nieuwe ontwikkelingenm dan doe je ervaring op. Als je wijze leer uit je ervaringen trekt dan ontwikkel je. Ook niks doen ontwikkelt je. Je komt er achter dat niks doen stilstaan is en stilstaan is achteruit gaan. denk eens waarom vallen er mensen, omdat ze dan leren hoe ze weer op moeten staan. Je leert voornamelijk van fouten maken. een van mijn motto's is dan ook. Als je er niet dood aan gaat dan word je er sterker van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezelf ontwikkelen kun je stimuleren door dingen (o.a over jezelf) te willen leren!!

De ontwikkeling gaat dan vanzelf, zolang je maar leest, leert, en nadenkt!

Het leuke van zelfontwikkeling is dat je altijd maar weer meer kan bij leren en vooruit kunt komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft het antwoord zelf al een beetje;

Ont- wikkelen!

Ont- wikkel jezelf! Dus vooral niet wachten!

Symbolisch; Wanneer je op het station zit en maar wacht, zal de trein door rijden als je niet instapt! De trein brengt je een station verder.

Probeer te zien wie jij werkelijk bent!
Probeer te voélen!
Voor ont-wikkeling moet je bij je zélf proberen te zijn en blijven!

Je eigen aandeel, verantwoording leren zien in kwestie's wanneer je benadeelt/gekwetst wordt, in het gevoel van een nog on-ont-wikkelde ziel.

Wanneer jij je eigen verantwoording leert zien in het geen je overkomt, wat jij zélf toestaat om mét je te laten gebeuren, je eigen aandeel hierin kan zien, ben jij jezelf aan het ont-wikkelen. En zo zal jij je steeds meer ont-wikkelen! Stapje voor stapje!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral leergierig zijn.
Ik zoek altijd alles op wat ik niet weet en hoor van iemand anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk moment van de dag gebeurt er iets met je. Hiervan leer je en ontwikkel je.

Tenzij je een specifiek doel hebt, dan zul je daar actief in moeten worden voor die richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leren van je ervaringen.
Niet alleen van de positieve, maar ook, of misschien wel juist, van de negatieve.
Kijk eerlijk naar wat zich voordoet en jouw eigen rol daarbij.
Pas als je je bewust bent van wat er gebeurt en wat het effect is van gedrag en communicatie, kan er gegroeid (ontwikkeld) worden.
En verder natuurlijk lezen en cognitief leren. Goed om je heen kijken en oefenen.
Tenslotte: Het leven zelf is dikwijls behulpzaam bij je ontwikkeling. Door zorg voor kinderen, door voorbeeldgedrag in je omgeving, door verdrietige of vreugdevolle ervaringen leer je te relativeren en waarden te schatten. Ook dat is ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ontwikkelen gaat niet vanzelf. Daar moet je wel wat voor doen. En wat precies , hangt natuurlijk af van wát je wilt ontwikkelen. Proef verschillende smaken, lees boeken, luister naar muziek, maar lees ook óver boeken, smaken of muziek, probeer steeds je grenzen te verleggen, een stapje verder te gaan en om een hoekje te kijken. Lees over onderwerpen waar je niets vanaf weet, bezoek plaatsen waar je nog nooit van gehoord hebt , spreek mensen buiten je eigen kringetje ; elke nieuwe ervaring en elk nieuw stukje kennis, is een nieuw stukje ontwikkeling.
Daarbij hoef je niet per se een bepaald doel na te streven ofzo ; het plezier van de reis zit hem uiteindelijk niet in de bestemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je meemaakt...dat zal jou ontwikkelen.
Elke dag leer je wel iets...van iemand...wat je nog niet wist. Dus voorlopig kan je vooruit. Althans zo gaat het bij velen. Probeer een zo rechtvaardig mogelijk persoon te zijn. Die niemand veroordeeld en iets van alle kanten kan bekijken.
Doe goed...en je ontmoet ook ,goed.
Kijk om je heen, observeer, constateer, leer, en geniet.