Wat betekent lijnen bij dieet?

Ik hoor en lees vaak dat je bij je jojo-effect moet lijnen ofzo.. wat betekent lijnen eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (3)

Lijnen komt van 'aan de lijn doen'. Als je overgewicht hebt dan zie je er wat uitgelubberd uit. Door af te gaan vallen hoop je weer een strakke lichaamslijn te krijgen. Het is te hopen dat er géén jojo-effect optreedt, want dan ben je weer snel terug op je oude formaat...
Amadea
12 jaar geleden
Lijnen wordt hier boven al uitgelegd, maar het jojo-effekt is meer dan alleen maar weer aankomen....

Jojoën noem je het effekt dat optreedt, als je door allerlei eenzijdige wonderdieten of -pillen prachtig bent afgevallen, maar zodra je weer een beetje 'normaal' gaat eten alle kilo's er in no-time weer aanhebt, maar bovendien nog een paar kilo's meer weegt dan tevoren, omdat je lichaam na het uithongeringsproces als een gek alles opslaat.

(Dit is te verklaren uit onze menselijke geschiedenis, toen we nog in grotten woonden, en perioden meemaakten van echte honger. Je lichaam ging dan op 'spaar', en zodra er weer wel eten was ( na de winter, als er weer van alles eetbaars in de natuur te vinden was, en de dieren waarom gejaagd werd ook weer wat vet op hun ribben hadden), sloeg een menselijk lichaam dan een vetvoorraad aan voor de volgende hongerperiode)

Als je dan meer dan ooit weegt, ga je weer aan een wonderdieet beginnen, raakt je lichaam wéér van slag, en na je droomfiguur kom je wéér wat kilo's meer aan dan tevoren. En dit op en neer gaan van je gewicht noemen ze dus jojo-effekt.
(Een voorbeeld wat we waarschijnlijk allemaal kennen is Oprah....tot zij haar eetgewoontes omgooide, en niet meer zo spectaculair dun en spectaculair dik werd)

Want dat is dus het enige om het jojo-effect te voorkomen : verstandig afvallen met een pond per week, en je eetgewoontes uit je 'dikke tijd' definitief omgooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige antwoord is: je hele levenswijze te veranderen. En geen snoep in huis halen. Gezonde voeding te eten zoals fruit en verse groenten. Weinig of liefst geen vlees eten (zooo slecht), 3x per dag een maaltijd, dus ook ontbijt. De gewoonte van hoe de meeste mensen leven/eten, is niet gezond. Je weet niet beter en je denkt dat het zo hoort en dat het niet leuk is om gezond te leven. Maar is het wel leuk om op je 40e allerlei ziektes te krijgen? Het is gewoon maar een idee wat door iedereen wordt versterkt dat je ongezond moet eten om een beetje lol in je leven te hebben. Toch wel zielig toch?

Toegevoegd na 7 uur:
Vlees bevat veel verzadigde vetzuren en die zijn niet zo gezond als je er teveel van binnenkrijgt. Veel mensen eten te veel vlees. Ook daar kun je dik van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Wát is er zo slecht aan vlees eten?
luna400
12 jaar geleden
vlees is niet slecht maar verteer heel langzaam dus blijf ook langer in je darmen zitten ,het is wel beter om mager vlees of kipfile te eten .ook brood en aardappels zijn dikmakers .die hebben ook veel meer tijd nodig om door de dikke darm te komen pak maar eens een boterham ,kneed er een bal van zo moet je zien hoe het in je maag ook gaat .rijst vezel crackers pasta met rode saus geen witte ,er is zoveel ,en meestal lig het ook aan de combinatie van je menu ,ik ben er nu ook al een tijdje mee bezig .zeker geen snoep in huis ,is voor mij ook heel moeilijk ,kijk eens op google een vezelrijk dieet ,is goed te doen succes