Hoe zit het met je kind als je de volledige voogdij hebt,en je wilt dat het naar iemand anders toegaat dan je expartner als je dood gaat.

En je woont ook niet samen op dat moment,zonder dat je een testament hoeft te laten maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geheel afhankelijk van de leeftijd van het kind wanneer je dood gaat. Indien het kind nog niet meerderjarig is, gaat het automatisch naar de "overgebleven" voogd, mits deze uit zijn ouderlijke macht ontheven is en er een toegewezen of toeziend voogd is.

Antwoorden (3)

dat kan jij niet beslissen. dat moet het kind of je partner dan beslissen. als het eventueel te erg word beslist het kind wel of hij naar juchtzorg moet of juchtzorg komt ertussen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De rechter beslist dit. Je ex-partner heeft 1 jaar de voorkeurspositie om aan te geven dat hij dan voor het kind wil zorgen.
Advies: laat een testament opmaken, zo kun je je ex-partner uitsluiten, een voogd aanwijzen. Je kunt op deze manier ook uitsluiten dat je ex-partner op één of andere manier door jouw kind jouw geld in handen krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen testament is, zal de rechter beslissen wie de voogdij over het kind krijgt.

Je kan een testament laten opmaken of iemand anders laten benoemen tot mede voogd van het kind, dan zal na het overlijden de andere voogd , de voogdij krijgen.

Neem je iemand in je testament op als voogd, dan heeft diegene nog wel het recht, om dit na jouw overlijden, te weigeren.
Het is dus nuttig om dit zo af en toe nog even te checken bij de 'nieuwe' voogd.

Dit alles telt voor een minderjarig kind.