Is de scanlaser in een supermarkt schadelijk voor ogen?

Vandaag liep in langs zo'n ding en keek naar felle rode lampjes die op ongeveer ooghoogte stonden. Ik stond er minstens 2 meter vanaf een keek gelijk weg zodra ik het zag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.6K
TurfGraver
6 jaar geleden
Niet anders dan in een fel zaklamp of flits kijken.

Antwoorden (1)

De supermarkt barcode scanner is over het algemeen van het type "klasse 2" wat inhoudt dat de laser maximaal 1mW is.
Daarnaast beweegt de straal erg snel.
Hierdoor is de overgedragen energie op het oog gering.
Hoewel het niet aan te raden is om in de straal te staren is het op zich wel zodanig "veilig dat speciale veiligheidsmaatregelen niet nodig zijn.

Kort gezegd: nee, het is niet schadelijk.