heeft degene die mij bloed afneemt zwijgplicht tegenover mij?

Ik was vandaag voor een onderzoek in het ziekenhuis waar ik heel erg zenuwachtig voor was. Het ging allemaal heel snel en voordat ik het wist stond ik alweer buiten de deur met een papiertje voor het bloedprikken.
Dus toen ik met bloedprikken vriendelijk aan die mevrouw vroeg die mij het bloed af nam, waar ik nu eigenlijk voor geprikt werd, zei ze dat ze me dat ik dat met mijn specialist moest bespreken en niet met haar. En daar mocht ik het mee doen.
Vorige keer vroeg mijn man aan degene die bij hem bloed afnam wat zijn bloedgroep was en zei vertelde dat hij dat aan zijn dokter moest vragen en zij dat niet mocht zeggen.

Ik vind dit echt schandalig dat ze je eens geen informatie geven en mijn vraag is of diege die bloedprikken het recht hadden om de info die we vroegen te weigeren. Ik was zelf een armlengte verwijderd van het formulier waarop stond waar ik voor geprikt moest worden. Desnoods had ik het zelf wel opgezocht op google.

Je hebt toch als patient recht op info??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gunst dat is toch niet zo erg? Is zelfs heel juist dat alleen een deskundige je zal vertellen wat die bloedwaarden betekenen. Weet je wat erg is? Als je in verwachting bent van een tweeling en je ziet zelf al op een echo dat er iets afwijkends is met een ervan en je vraagt de radioloog wat er mis is en die zegt dat alleen je specialist je dat mag vertellen en je afspraak is pas na een week en dan vertellen ze je dat een van de kindjes dood is. Kijk, dat is pas erg en dat overkwam mij.

Het beste antwoord

Een laborant(e) heeft geen zwijgplicht maar handelt wel zorgvuldig door jou naar degene te verwijzen die je dat labformulier meegegeven heeft. Bloedonderzoek is maar een aspect in het kader van het totale onderzoek van de specialist of huisarts.

Degene die bloed afneemt is niet op de hoogte van dat volledige verhaal en zou dus door net even een verkeerd accent te leggen jou op het verkeerde been kunnen zetten waardoor je je bijvoorbeeld nodeloos ongerust maakt, hoe objectief die uitleg ook is bedoeld.

Tip: maak desnoods een kopie van dat formulier maar vraag liever aan de arts waarop je allemaal geprikt wordt voordat je de spreekkamer verlaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is zeker handig als ik niet zo'n blackout had.
Dit keer kon ik geen kopie maken want ik kwam rechtstreeks van de specialist weg naar het lab. Jammer dat heel veel mensen reageren van "Je bent toch voor een klacht naar huisarts geweest, dan weet je het toch waar je voor geprikt word?" Dat is het hem juist met die klacht waarmee ik eerst bij de dokter kwam kan veel kanten mee op. Ik begrijp het wel dat ze ook iets verkeerds kan zeggen, maar laat ze dan zeggen dat ze het me niet verteld en me doorverwijst naar mn specialist omdat ze anders mij verkeerde info kan zeggen en me dan nog ongeruster kan maken.( Ongeruster konden ze me trouwens niet maken, maar goed ;-) ) Rechten van een Patient zijn dat medici verplicht is om de patient te vertellen wat er aan de hand is en wat ze gaan doen en dan heb je zelf ook nog het recht om ermee in te stemmen, behandeling te weigeren of een second opinion aanvragen. Dus ik vroeg me dus af of die laborante daar ook onder viel.

Andere antwoorden (10)

Normaal zegt je huisarts waarom je moet laten prikken en waarvoor.Degene drie prikt is alleen voor het prikken en die levert het formulier en bloed in op het laboratorium.En de laborant bekijkt het bloed naar aanleiding van de brief en die geeft zijn bevindingen door aan de huisarts.
Dus je moet bij de arts zijn die jouw het formulier heeft gegeven om te gaan prikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij mag je wel vragen aan degene die prikt waarvoor je geprikt moet worden, de uitslag kan je alleen bij de dokter vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je mag dat zeker vragen maar als ik bij ons in het ziekenhuis kijk,daar zitten 4 dames te prikken en er staan 50 mensen te wachten dus hebben ze de tijd gewoon niet om dat bij elke patient te vertellen.Het lijkt daar net een lopende band zo snel gaat het daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eehh er was 1 ding aangekruist en het was rustig. Hoeveel seconden is er nodig om mij dat antwoord te geven? Ik was toen namelijk beetje bijgekomen van de stress en black out bij de Gyn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien wist ze het niet of ze had een slechte dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
houden we het maar op het laatste. Volgende keer zou ik een slechte dag hebben en als ze me naar mn geboortedatum vraag ( wat ook gewoon op het papiertje staat die in zelf ingeleverd heb) zeg ik "Vraag maar aan mijn specialist" ;-) Trouwens wat een snoezige afbeelding heb je "werk"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je vleermuis
ja ik zou het gewoon aan je arts vragen als je de uitslag krijgt want die weet het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uitslag heeft de prikker ook niet, het bloed zal eerst naar het lab moeten.
De mensen die je bloed afnemen weten inderdaad niks van je persoonlijke toestand, gelukkig. Fijn dat dat anoniem is.
Als je bloed moet laten prikken, weet je alijd zelf waarvoor dit is, want je moet daarvoor een formulier afgeven bij de prikbalie.
Maak je geen zorgen, maar wees wel geinformeerd en kijk op het groene papiertje waar je voor geprikt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze had het antwoord voor haar neus! Ik wist dus niet waar ik voor geprikt werd. Ik was totdat ik in de wachtkamer zat bij het lab, helemaal geblokkeerd. De specialist heeft me niet gezegd waar hij me voor zou laten prikken. Ik heb nooit een groen papiertje gekregen. Alleen rood met wit. En dat papiertje staan ook vaak namen waar je een vraagteken boven je krijgt. Meestal zoek ik het wel op, op internet, maar door de toestand ben ik half blind naar die lab toegelopen. Erg jammer.
Deze vragen moet je niet stellen aan degene die je bloed afneemt maar aan je specialist of huisarts voor je bloed laat afnemen die moeten je informeren en vertellen waarom je bloed moet laten afnemen en als je je bloedgroep wilt weten moet je dat tegen je huisarts zeggen
ronron1212
13 jaar geleden
""werk"" geeft het juiste antwoord.
Als het goed is, ben je toch bij je huisarts geweest, met klachten? En dan laat hij/zij bepaalde waarden in je bloed nakijken, om daar vervolgens de diagnose mede op te baseren.
De prikzuster kan wel zeggen: het Calcium en kaliumgehalte o.id. moet worden gemeten, maar daar schiet je niets mee op.

Er zijn mogelijk bepaalde tekorten in je lichaam die bijdragen aan je klachten. Vraag het je huisarts bij je volgende bezoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ging niet via de arts dat bloedprikken. Via de specialist. En bij het onderzoek bij de specialist was ik zodanig in de stress dat alles langs me heen ging. voor mij schiet het echt wel op als ik weet WAAR ik voor geprikt word.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan vraag je bij het volgende bezoek aan de specialist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja logisch dan krijg ik het voor die tijd te horen van de assistente. dus over 10 dagen en als het tegen zit voor die tijd nog
Ik denk niet dat het zozeer zwijgplicht is, als de mogelijkheid dat je har verkeerd ebgrijpt, en dus conclusies gaat trekken die niet waar hoeven te zijn. En omdat de conclusies meestal zwarter zijn dan de werkelijkheid, zeggen ze maar niets
anneliez
13 jaar geleden
In principe heeft jouw arts aan jou uitgelegd waarom er bloed wordt geprikt en op welke waarden. Dit laatste kan je overigens ook op het labformulier zien. Een laborant is iemand die wordt ingezet om bij jou het bloed af te nemen. Verder niets. Dat zij jou terugverwijst naar je specialist en dat met hem moet bespreken is geheel juist. Daarnaast heeft een laborant helemaal geen tijd (of zij nou wil of niet) om uitleg te geven over de stoffen waarop jouw bloed wordt nagekeken. Dat zou teveel tijd kosten en ook weer nieuwe vragen oproepen.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Iedereen in het ziekenhuis heeft zijn specialisme tegenwoordig ...... deze mevrouw die jouw bloed prikte is er bijvoorbeeld alleen maar voor opgeleid om jouw bloed af te nemen en niet om eventuele vragen te beantwoorden, want dat zou veel meer training vergen.

Je zou contact op kunnen nemen met je huisarts en daaraan dezelfde vraag stellen.
Vreemd eigenlijk dat je huisarts je hier vooraf zelf niet van op de hoogte heeft gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht geven ze geen antwoord uit privacy-overwegingen. Zij hebben immers niks te maken met je medische toestanden. Ze dienen daar geen oordeel/mening of visie over te hebben, ik denk dat de prik-mevrouw daarom niks wilde zeggen.
Deze mensen zijn soms verpleegkundigen, maar zullen meestal laboranten zijn. Zij mogen en kunnen geen uitspraken doen over medische zaken.
Als je bijvoorbeeld je voor soa's laat testen, wil je daar ook liever niet met die mevrouw over babbelen.
Dus ik denk dat ze inderdaad een soort zwijgplicht hebben, maar zeker weten doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk ook: er wordt bloed geprikt met een bepaalde indicatie. Dus op het formulier staat aangevinkt: XYZ.
Dan kan een laborante wel zeggen: we prikken voor XYZ, maar die denkt misschien: dat heeft vleermuis zelf al gezien, en ik ga niet uitleggen wat dat allemaal inhoudt want dat is een taak van de arts.
Volgende keer dus echt zorgen dat je bij degene die opdracht verstrekt voor het prikken te rade gaat en je laat uitleggen waarom het is en waarop geprikt wordt.

Ik mag dinsdag weer laten prikken, een onderzoek een jaar na trombose, waarbij gelet wordt op factoren die weer stollingsproblemen aangeven, factoren die aangeven dat er in de lever iets mis is, en meer van zulke zaken. Dat kan de arts me uitleggen, de laborante kan vanuit die combinatie van dingen wel denken: oh, dat zal een trombose-onderzoek zijn, maar dat zal ze niet tegen me zeggen vermoed ik: logisch, want het is feitelijk geen tromboseonderzoek want daar zit ik niet voor bij haar - het is een controle. Als zij zegt: dit is een trombose-onderzoek, haal ik misschien spoken in m'n hoofd die nergens voor nodig zijn.
Dus: je hebt je laten overdonderen, vervelend, en voorstelbaar, maar de arts is de enige die jou luid en duidelijk kan (en moet!!) uitleggen wat de reden van prikken is en waarop je onderzocht wordt.