Hoe kan iemand onwel worden bij het geven van bloed?

En dan er van uitgaande dat deze persoon gewoon gezond is en genoeg gegeten heeft etc.
Waar komt dit vandaan, want de ene heeft er wel last van en de ander niet. Degene die er wel last van hebben, hoe ontstaat het onwel worden dan, hoe word dit veroorzaakt?

Toegevoegd na 53 minuten:
Het antwoord dat ik zoek zit er nog niet echt bij.
Mensen kunnen n.l. al onwel worden voordat er ook maar 1 druppel bloed af is genomen. Men maakt zich druk over het bloed en/of de naald en dan begint de ellende.
Wat gebeurt er op zo`n moment in je lichaam wardoor je je onwel gaat voelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Syncope is de medische benaming voor flauwvallen. Het wordt veroorzaakt door een tijdelijk tekort in de bloedtoevoer naar hersenen. De hersenen krijgen dan niet genoeg zuurstof binnen, en reageren daarop door alle niet-essentiële functies stil te leggen. Als je bijvoorbeeld te snel opstaat wordt je wel eens licht in je hoofd en draaierig, dat is een hele lichte vorm van een tekort aan bloed in je hersenen. Vaak zakken mensen in elkaar, waardoor het lichaam horizontaal komt te liggen. In deze horizontale houding stroomt er sneller bloed naar de hersenen doordat de zwaartekracht minder tegenwerkt. Daardoor komen mensen vrij snel ook weer bij.

Er zijn een aantal oorzaken die het flauwvallen veroorzaken. Een emotionele gebeurtenis, het zien van bloed kan een verlaging van de bloeddruk veroorzaken en dan kan er minder bloed naar je hersenen stromen. Ook als je lang staat, het erg warm is of als je lang niet gegeten hebt. Dit alles kan je bloeddruk verlagen en je laten flauwvallen. Je hersenen zijn immers het hoogste punt van je lichaam, en de zwaartekracht helpt nou eenmaal niet mee.

Zoals gezegd valt het flauwvallen meestal wel mee, en zijn het zulke simpele oorzaken. Echter, het kan ook duiden op een hartziekte. Bij sommige aandoeningen kan er structureel minder minder bloed naar de hersenen gaan. Of men kan lijden aan een hartritmestoornis, waar de hartslag kan versnellen of vertragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien vind diegene het een enge gedachte dat er bloed uit het lichaam stroomt.
Ik zou het zelf ook geen al te fijn gevoel vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zullen vast meedere oorzaken zijn.
in mijn geval neig ik tot flauwvallen als ik zie dat de naald m'n lichaam in gaat.
kijk ik de andere kant op, dan is er niets aan de hand.
Rieneke1
13 jaar geleden
Bij het laten weg stromen van 500ml bloed geef je bijna 10% van je bloed af. Dit is verantwoordelijk voor transport van zuurstof & voedings stoffen.

Feitelijk heb je dan 10% minder capaciteit om je lichaam draaiende te houden. Je hart moet sneller kloppen, je longen moeten harder werken. En de afvoer van afvalstoffen & aanvoer van voedingsstoffen worden aangetast. Dat is een klap voor je lichaam, en de een kan nu eenaal sneller aanpassen dan anderen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mensen die onwel worden voor het geven van bloed, kunnen of niet tegen het zien van bloed, of hebben angst voor naalden / het idee van bloed geven. Hierbij kan de jeugd een grote rol spelen: Kinderen die opgroeien met het idee dat er niets aan de hand is met een beetje bloed en of naalden zullen hier weinig tot geen last van hebben, verwacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hier als vaste donor ook altijd last van. Het werd me zwart voor de ogen als ik , na donatie, in de benen kwam. Volgens de arts daar, had dit met de snelheid te maken, waarmee een flinke hoeveelheid bloed werd afgetapt. Minder zuurstof naar de hersenen. Dit in combinatie met mijn grote haast naar mijn werkplek terug te keren.
Gelukkig wordt bij gezonde mensen het bloed heel snel weer aangemaakt en is een kop koffie of bouillon daarbij zeer behulpzaam.
Vanaf het moment dat ik voor het opstaan rustig even een paar slokken koffie dronk, heb ik niet meer ' zwart' gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die vraag is hier al eens gestel; dat verschijnsel heet:
vagovasale syncope (als ik 't me goed herinner).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met een lage bloeddruk worden vaak duizelig en misselijk wanneer ze bloed geven. Omdat het lichaam tijd nodig heeft om het bloed wat eruit is gehaald weer nieuw aan te maken. Je bloeddruk is dan voor een moment nog lager dan het al is en dan stroomt er te weinig bloed naar de hersenen wat flauwtes kan veroorzaken. Stress komt er bij sommige mensen nog eens bovenop en dat verergert de boel. Dat is in ieder geval hoe ik erover denk.