Hoe kan iemand onwel worden bij het geven van bloed?

En dan er van uitgaande dat deze persoon gewoon gezond is en genoeg gegeten heeft etc.
Waar komt dit vandaan, want de ene heeft er wel last van en de ander niet. Degene die er wel last van hebben, hoe ontstaat het onwel worden dan, hoe word dit veroorzaakt?

Toegevoegd na 53 minuten:
Het antwoord dat ik zoek zit er nog niet echt bij.
Mensen kunnen n.l. al onwel worden voordat er ook maar 1 druppel bloed af is genomen. Men maakt zich druk over het bloed en/of de naald en dan begint de ellende.
Wat gebeurt er op zo`n moment in je lichaam wardoor je je onwel gaat voelen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschien vind diegene het een enge gedachte dat er bloed uit het lichaam stroomt. Ik zou het zelf ook geen al te fijn gevoel vinden.

Bij het laten weg stromen van 500ml bloed geef je bijna 10% van je bloed af. Dit is verantwoordelijk voor transport van zuurstof & voedings stoffen. Feitelijk heb je dan 10% minder capaciteit om je lichaam draaiende te houden. Je hart moet sneller kloppen, je longen moeten harder werken. En de afvoer van afvalstoffen & aanvoer van voedingsstoffen worden aangetast. Dat is een klap voor je lichaam, en de een kan nu eenaal sneller aanpassen dan anderen. Toegevoegd na 6 minuten: Mensen die onwel worden voor het geven van bloed, kunnen of niet tegen het zien van bloed, of hebben angst voor naalden / het idee van bloed geven. Hierbij kan de jeugd een grote rol spelen: Kinderen die opgroeien met het idee dat er niets aan de hand is met een beetje bloed en of naalden zullen hier weinig tot geen last van hebben, verwacht ik.

Ik had hier als vaste donor ook altijd last van. Het werd me zwart voor de ogen als ik , na donatie, in de benen kwam. Volgens de arts daar, had dit met de snelheid te maken, waarmee een flinke hoeveelheid bloed werd afgetapt. Minder zuurstof naar de hersenen. Dit in combinatie met mijn grote haast naar mijn werkplek terug te keren. Gelukkig wordt bij gezonde mensen het bloed heel snel weer aangemaakt en is een kop koffie of bouillon daarbij zeer behulpzaam. Vanaf het moment dat ik voor het opstaan rustig even een paar slokken koffie dronk, heb ik niet meer ' zwart' gezien.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100