De laatste tijd heb ik veel last van opkomende gassen, die er vervolgens als (door mij onderdrukte) boeren uit komen. Hoe kan dit?

Het gebeurt niet direct na het eten/drinken maar na 30-60 minuten en gaat regelmatig gepaard met brandend maagzuur. Wat kan de oorzaak zijn en hoe kom ik er vanaf??

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben overigens geen schrokker. Ik eet en drink rustig en kauw goed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan van alles zijn: je voeding (koffie, koolzuurhoudende dranken, pittige kruiden, etc.), het inslikken van lucht (te snel eten, drinken door een rietje, praten tijdens het eten) of het heeft te maken met je maag, daar zou dat opkomend maagzuur op kunnen duiden. Wat kan helpen tegen maagzuur is minder pittig eten, en het mijden van chocola, koffie, zure dranken en zuur voedsel, tomaten, etc. Verder helpt het om af te vallen als je overgewicht hebt.

Je zou eens - op momenten dat je er veel last van hebt - rennie of rennie deflatine kunnen proberen (de laatste is speciaal tegen lucht in het maagdarmstelsel). Als dat niet voldoende werkt en je blijft er echt overmatig veel last van houden, dan kan het verstandig zijn om eens je huisarts te raadplegen. Maar dan meer vanwege de schade die opkomend maagzuur kan doen dan het boeren op zich, want dat kan op zich geen kwaad.