Hoe kunnen eitjes van wormen overleven in de maag?

Ik heb het dan over worm eitjes van aarsmaden e.d.
Wordt het niet verteerd door de maagsappen?
Want uiteindelijke blijven ze wel leven. (Komen terecht in ontlasting etc.)
Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Sterker nog: de maagzuur is nodig om de wormpjes uit de eitjes te laten komen! De buitenlaag van de eitjes is een eiwit met meerdere functies:
- het beschermt de worm tegen uitdroging, zon, enz.
- het is plakkerig, waardoor de eitjes aan de huid of het haar blijven zitten, en bij likken of aanraken worden deze dan ingeslikt.
- het werkt irriterend, waardoor een mens of dier nog meer de neiging krijgt om deze schoon te likken of te krabben.
En eenmaal binnen, om zo'n geweldig beschermende laag af te breken, zijn de maagzuur en de verteerenzymen in je maag en darm gewoon noodzakelijk voor het beestje om naar buiten te komen en je lichaam te infesteren.
Dus zoals je ziet, hebben deze parasieten zich geweldig aangepast aan hun gasten!

Toegevoegd na 15 uur:
Op "verzoek" van Pelle, toch even een bibliografische bron gevonden voor mijn bewering dat juist de maagzuur en de enzymen in ons lichaam noodzakelijk zijn voor het laten uitkomen van de worm uit het ei. Zie deze link:
http://books.google.nl/books?id=t8Bbhuk9iysC&pg=PA94&lpg=PA94&dq=taenia+eggs+protein&source=bl&ots=jkD3zP5yBp&sig=TtcZnSdgA3bKSRNWSMN_cyK2OTg&hl=es&sa=X&ei=zLt1T8zxCIWcOtTB4NAN&sqi=2&ved=0CBwQ6AEwAA#v=onepage&q=taenia%20eggs%20protein&f=false
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet dat ik het niet geloof maar hier was werkelijk niets over te vinden op internet, zocht ik niet goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten of het op internet te vinden is! Waarschijnlijk wel, maar dan niet op de "gebruikelijke" bronnen, als je begrijpt wat ik bedoel... ;-)
Ik heb een veel groter vertrouw in mijn boeken en wat ik tijdens de studie geleerd heb (inmiddels een tijdje terug, maar goed...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals: ik zeg niet dat ik het niet geloof en ik zoek niet alleen in de 'gebruikelijke' bronnen. Ik ben vrij diep gedoken ook in dierenartsartikelen over wormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle: je hebt gelijk, ik heb even snel gezocht, en ik kon het niet zo snel vinden, de meeste artikelen fietsen snel doorheen met iets in de trant van "... eggs hatch in de small intestine...", zonder nadere toelichting. Erg jammer!
Maar wees gerust! Ik weet 110% dat het klopt. Dat is juist het fascinerende van de interactie parasiet/gastheer: hoe de parasiet gebruik maakt van de gastheer om zijn voordeel hieruit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle: toch iets gevonden! Kijk maar even de hoofdvraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, logisch dat je dan wel iets vindt, dat gaat niet over de aarsmade of oxyure en dat is natuurlijk waar ik naar zocht ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! :)

Andere antwoorden (1)

de eitjes schijnen bestand te zijn tegen de maagsappen.
ik vindt het een beetje lijken op horzellarven bij paarden.
horzels leggen hun eitjes op de benen van een paard.
het paard likt deze op en na enkele weken komen deze eitjes uit in de mond of keelholte.
hierna gaan ze naar de maag en boren zich met hun kop vast in de maagwand.
na enkele maanden laten ze los en komen ze via de darmen weer naar buiten.

wat deze parasieten bestand maakt tegen het maagzuur weet ik ook niet precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt voor je antwoord. Ik heb weleens gelezen dat zij een soort driedubbele-wand hebben wat hun beschermd tegen allerlei stoffen. Heb ook gelezen dat eitjes dagen lang weken lang kunnen overleven. (Natuurlijk niet onder het vriespunt of boven 60 graden celsius)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je geeft dus nog steeds geen antwoord op de vraag. Ik kwam ook niet verder dan wat jij geeft (bestand tegen maagsap).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle,
1 antwoord waar "tenminste" nog een beetje in staat is beter dan geen antwoord.