Ik kan vaak niet 'gewoon' plassen, ik móet dan persen, waardoor zou dat kunnen komen?

Als ik aandrang voel om te plassen, dan ga ik zo snel ik kan. Op het toilet zit ik rechtop en toch kan ik dan niet plassen, het duurt vaak meerdere minuten (ik het het getimed!) voordat er een miezerig straaltje urine uitkomt, bijna druppelsgewijs. Ik voel dan ook dat er nog meer in mijn blaas zit en ik wacht. Nee, niets. Pas als ik ga persen, krijg ik mijn blaas goed leeg. Ik weet dat persen niet goed is, maar zonder te persen lukt het dus niet. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe ik het kan veranderen.

NB. Ik heb geen bacteriële blaasontsteking, die heb ik nog nooit gehad in mijn hele leven, maar wel ben ik 30 jaar terug gediagnosticeerd met interstitiële cystitis, een bacterievrije ontsteking van de blaaswand. Men zei dat dat een auto-immuun ziekte is. Die kwaal - met veel buikpijn - heeft een aantal jaren geduurd, maar was opeens over.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
14.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Moet ook drukken op mijn blaas om hem geheel te ledigen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me HEEL verstandig hier met een arts over te spreken!
anneliez
9 jaar geleden
ik heb volgens mij wel eens gehoord dat je juist niet rechtop moet zitten, maar een beetje voorover gebogen. , ellebogen op de knieën dus
Cryofiel
9 jaar geleden
Klinkt als een prostaatprobleem. Maar dat past niet bij je gebruikersnaam...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, hè? LOL (Ik ben een vrouw inderdaad.)

Het beste antwoord

Dat kan verschillende oorzaken hebben, maar in alle gevallen is het iets wat medische aandacht behoeft. Het kan iets vrij simpels zijn, bijvoorbeeld een te gespannen bekkenbodem of een vernauwing van de plasbuis, maar het kan ook zijn dat de blaas niet goed samentrekt. Dat kan ook weer allerlei oorzaken hebben: het komt voor in het beloop van bepaalde neurologische aandoeningen, maar soms gaat de blaasfunctie ook achteruit door bijvoorbeeld herhaalde blaasontstekingen, een virus of nadat de blaas een keer teveel uitgerekt is geweest doordat iemand tijdelijk helemaal niet kon plassen. Maar ook bij een hernia bijvoorbeeld komen plasklachten voor, er kunnen aangeboren afwijkingen zijn van de blaaswand, het kan een bijwerking zijn van medicatie, of soms trekt de blaas 'gewoon' niet goed meer samen zonder dat daar een duidelijke oorzaak voor is.

Onderzoeken wat er aan de hand is is belangrijk, onder meer omdat het een signaal kan zijn van een andere aandoening. Maar zeker als er ook ná het plassen soms urine achterblijft in je blaas (wat je niet altijd zelf kunt voelen) kan dat de blaas en soms uiteindelijk ook de nieren beschadigen - een beetje afhankelijk van de oorzaak en de ernst. Het is dus wel iets waarmee je niet te lang moet blijven lopen, je moet hier echt mee naar je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb in de afgelopen 6 jaar drie hernia's gehad, waarvan de eerste keer een dubbele - L4/5, L5/S1 en weer L4/5). Volgens mijn pijnspecialist in het ziekenhuis heb ik lichte artrose (de leeftijd, zegt hij, want ik ben 50), littekenweefsel van de herniaoperatie die ik na die eerste dubbele heb ondergaan (overigens niet zoveel dat de zenuw bekneld is volgens meerdere MRI's), wortelcompressie, problemen met mijn SI-gewricht en een beschadiging aan mijn dijbeenzenuw (waar ze de oorzaak niet van kunnen vinden, maar die nagenoeg dagelijks veel pijn oplevert en waar ik amitriptyline, gabapentine en butrans tegen gebruik). Ik heb overigens niet echt last van het niet kunnen plassen zonder te persen, het doet geen pijn. Het is meer dat ik weet dat persen niet goed is, wat me een beetje zorgen baart. Naar mijn huisarts gaan? Ja, dat klinkt logisch, maar ik heb al zoveel bezoeken aan die man afgelegd, dat ik niet wéér wil. Bovendien ik kan me de conversatie al voorstellen: 'Heeft u er last van of doet het pijn, mevrouw?' 'Nee, dokter.' 'Nou, dan zal 't wel over gaan.' Of zoiets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wauw, je noemt daar al zoveel mogelijke oorzaken voor urine-retentie op dat ze bijna niet te tellen zijn :-) Maar serieus: ja, je moet hiermee naar je huisarts. Je komt er al veel? Tja, daar wordt de man voor betaald. Sommige mensen zijn vaker ziek of hebben complexe aandoeningen, die komen nu eenmaal vaker bij de huisarts. Die is dat gewend. Dat jij je bezwaard voelt is o zo invoelbaar, maar niet iets waar je je door moet laten leiden als het gaat om je gezondheid. Overigens doet retentie zelden pijn, tenzij het een acute en volledige retentie is waarbij de blaas zich helemaal niet meer kan ledigen. Dus het feit dat je geen pijn hebt, zal vore een huisarts zeker geen reden zijn om een dergelijke klacht niet serieus te nemen. Hoe lang heb je deze klacht al?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Al een paar jaar. Ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Ik vond het in het begin ook wel prima, omdat HNP (hoesten-niezen-persen / Hernia Nucleus Pulposis - ja, ik ken m'n 'kretologie' ;) ) pijn deed, dus dat druppelen was wel best. Recent, een paar maanden terug of zo, las ik iets over niet-persen en toen had ik een soort 'aha-erlebnis'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel.

Andere antwoorden (1)

Het zou kunnen dat de blaasspier niet sterk genoeg is.