Hoe kan je beste met de warmte omgaan als je er slecht tegen kan?

Ik kan steeds slechter tegen de warmte, zweet heel gauw, krijg een rood hoofd en tijdens mijn werk vind ik dit erg vervelend.
Zijn er trucjes waardoor je minder gaat zweten en er beter tegen kan?
Een airco e.d. is geen optie, ook omdat ik lopend werk doe.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Hallo, lotgenoot.
Ik weet precies hoe je je voelt, want ik ben al NOOIT een zonaanbidder geweest (integendeel) maar de laatste jaren wordt het ECHT erg. Tegen een zomerdepressie aan zelfs.

Dit zijn de trucjes waarmee ik al jarenlang redelijk levend de zomer doorkom :

- Luchtige kleding, die vooral niet knelt of strak zit en zo weinig mogelijk lichaam bedekt. Liever een trui van joggingstof zónder mouwen, dan een overhemdje met. En niet te vergeten luchtig schoeisel ; gloeiendhete voeten is een doodzonde, waar je doodziek van kunt worden.
- Het onmisbare apparaat : de ventilator. Liefst zowel op je slaapkamer als in je werkruimte als in de woonkamer. I heb nog nooit een airco gevonden die voor een leuke (stroom)prijs tegen een gewone goeie ventilator op kan.
- Heel vroeg opstaan en dan het meeste (huishoudelijk) werk doen, wat niet af is voor achten 's avonds pas na tienen weer oppakken. Tussen pakweg 11 en 4 sowieso niks proberen te doen dat energie kost of om bukken of reiken draait.
- En mijn persoonlijke topper : de plantenspuit. Zeker in een warme zomer staat bij mij het hele huis vol plantenspuiten en gaat er ook altijd eentje mee op de fiets of in de auto of als ik moet lopen. Regelmatig even lekker alles natmaken (vooral schouders, voeten, gezicht, nek en haar !) en je kunt er weer een minuutje of wat tegen.
- Nog een favoriet : talkpoeder. Voorkomt dat buitengewoon vervelende zweten in huidplooien (onder de borsten, onder de buik) wat met name in de zomer zo vreselijk kan gaan smetten.
- Vooral geen crèmepjes en zalfjes en andere smeersels gebruiken waar je zo'n vies, kledderig, plakkerig gevoel van krijgt. Lauwe douches (niet te koud!) , en ook warme dranken (al zijn koude nog zo verleidelijk).

En verder maar gewoon afzien, De zomers in Nederland zijn gelukkig nooit zo idioot lang, en vaak onderbroken door heerlijke regenbuien. Met de voeten in een teiltje, een platenspuit onder handbereik en een haakwerkje in de hand en een paar goede boeken voor de ventilator, kom ik de zomer wel door. Zij het niet van harte. (Fysiek) werken alleen tussen 6 en 8 en tussen 10 en 11 ; de rest van de dag is het daar gewoon te warm voor. En vooral proberen rustig te blijven ; hoe meer je je laat opfokken door dat hete kl*teweer, hoe moeilijker het vol te houden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je meer lotgenoten hebt dan je denkt hor ; iedereen ZEGT altijd wel dat ze zo gek zijn met de zon en de zomer, maar puntje bij paaltje hoor je 's zomers meer klagers dan 's winters.
Ik ken meer hitte/haters dan koukleumen. Tuurlijk, een zonnetje is lekker, maar boven de pakweg 23 graden haken heel wat mensen af, hoor. Boven de 28 bijna iederéén.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel in de zomer het water in de plantenspuit zo vaak mogelijk (om de 2 uur) verversen ivm legionella...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al lang voor die tijd heb je hem leeg ;-)

Andere antwoorden (10)

Thee drinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Luchtige katoenen kleding dragen, van een lichte kleur.

Afvallen als je overgewicht moest hebben.

Veel drinken.

Niet te veel koolhydraten en vet eten.
(=energie -->warmte)

Lang haar kort laten knippen.

Geen alcohol drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of je haar in een knot dan heb je er geen last van , want in de winter is het warmer als je lang haar hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijn haar eerlijk liever lang ; opgestoken, en goed natgemaakt, koelt het je hoofd wel een half uur of langer ! Kort haar is VEEL heter. (Een natte lap op je hoofd knopen is dan ook heel prettig).
Warme thee drinken is een goede tip.
Als je weer een zweetaanval hebt: je polsen onder de stromende kraan houden.
Voor acute gevallen een paar natte washanden invriezen die je onder je oksels kunt stoppen als je echt bijna uit elkaar barst (zo heb ik het staartje van mijn zwangerschap overleefd in de tropen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah ja, dat was ik vergeten: je polsen onder de kraan doet inderdaad ook deugd. Dat van die washandjes kende ik niet, zal wel grappig zijn als je daar zo zit :-)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Dat helpt echt heel goed. Andere goede plekken voor koud water zijn je voeten en je nek.
Een ventilator bij je bureau kan wel helpen. Verder proberen een tandje lager te lopen en te werken. Desnoods ga je wat langer door om je goede wil te tonen. Veel drinken. Regelmatig je gezicht en hals betten met een vochtige doek (washandje bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
Ventilator kan goed helpen, alleen kan het wel weer nekpijn opleveren.
Ik kan er ook totaal niet tegen. Het weer heeft nu al het maximum bereikt van waar ik tegen kan...

Misschien heel erg voor de hand liggend, maar sandalen (zonder sokken) scheelt echt heel veel, en korte kleding natuurlijk.
Koud water op je polsen, nek en voeten doen koelt je lichaam snel af, maar dat was al genoemd.
Een paar 'polsbanden' en 'enkelbanden' dragen, gemaakt van stof die water goed vasthoudt, en die regelmatig even in nieuw koud water houden. Zo kan je ook als je aan het lopen bent, de koelheid daarvan met je meedragen. Ook als ze niet nat zijn maar vochtig (je wil geen druppende armbanden waarschijnlijk) kan dit al veel helpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een natte muts of pet kan ook een goede aanvulling zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vandaag nieuwe polsbanden gemaakt, door simpelweg het voetendeel van oude sokken af te knippen (zodat je alleen het deel overhoudt dat normaal om je enkel zit). Binnen 5 seconden klaar dus, en werkt prima.
Zo veel mogelijk buiten sluiten en zo weinig mogelijk bewegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben een rood harige. Warmte is een vloek voor me. Er zijn trucjes maar tis en blijft warm.

Vroeger toen ik nog vaarde liep ik meestal al heel vroeg in het jaar zonder shirt. Zo kon me huid wennen aan de zon. Dat gaat goed en dat scheelt veel in verbranden.

Nu warmte zelf is een gevoel. Dus uiteindelijk ook beïnvloedbaar. Training is dan vaak het beste. Dit hoeft niet fysiek maar juist psychologisch. Ik bereide mezelf altijd voor om warme dagen. Ik begon s morgens al met goede voorbereiding. Extra drinken etc, Doordat je er van te voren al me bezig bent stel je je lichaam er ook onbewust/bewust op in. Fysiek trainen is juist vaker omgaan met warmte. Beide werken goed maarja tis en blijft warm dat is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan bij Beversport iets kopen dat je een kwartier in een bak met water moet doen en dat kan je dan om je hals hangen. Het blijft heel lang vochtig. Ze hebben ook een hoed die een ingebouwde koeler hebben.
Je kunt ernaar vragen bij elke outdoorzaak.

Dofa

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens heb ik t ook. Het is nog erger geworden sind ik in de overgang ben gekomen. Ben blij als t weer winter is.

Toegevoegd na 10 minuten:
En natuurlijke materialen dragen. Dus geen acryl en polyester en dat soort materialen. Want dat is echt een verschrikking met warm weer. Katoen en linnen en viscose wel.

Toegevoegd na 11 uur:
Wat trouwens niet wil zeggen teminste bij mij dat ik t s'winters nooit koud heh.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat ding dat je bij Beversport koopt precies? Is het zeg maar een soort natte sjaal of slabbetje, of zie ik het dan totaal verkeerd voor me?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is gewoon een smalle platte reep stof. Er zit iets in dat als je het in een bak water doet dan zwelt het op en dan is de smalle reep stof een soort slangetje. Die knoop ik om mn nek en die blijft bijna de hele dag vochtig. Af en toe draai ik mn dan om omdat die kant door mn nek weer warm word. Ja ik grijp alles aan om die vreselijk hitte niet te voelen.

ook de plantenspuit, die in een vorig antwoord ook aangegeven werd Die slang koste meen ik 6,95 en je kunt m elke keer weer gebruiken
Ik heb dit probleem ook heel vaak. Maar soms dan heb ik een flesje water bij me en giet ik er een beetje over me lichaam(in de achtertuin dan he). Dat droogt wel weer en je hebt het niet zo warm:).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Spanje gebruikt men eau de cologne tegen de warmte. Ruikt niet alleen lekker maar zorgt er ook voor dat je koel blijft. Bij baby tjes doen ze het ook . Heb je een kennis die naar Spanje gaat of zelf een keertje,vraag of ze een grote fles voor je willen meenemen. zoals nenuco of ander merk. Gewoon in de supermarkt te koop
Een liter kost daar iets van 2 euro. Doe het in een vaporizer dus iets dat je kan spayen op je huid. Of je koopt bij Hema of kruidvat wat eau de cologne. Paar keer per dag spayen.