buikpijn na zoenen, wat kan ik er tegen doen ?

hoi ik ben 17 jaar en ik heb sinds een paarmaanden een vriendje maar ik heb een probleem, elke keer als we hebben gezoend krijg ik eerst maag pijn en vlak daar na buikpijn. De buikpijn blijft ook een paar dagen aan houden. Ik heb de ziekte PDS ( prikkelbare darm syndroom ) maar ik weet niet of dat er ook mee te maken heeft en het is ook niet zo dat het in mijn hooft zit. of dat ik elke keer bang ben dat ik weer buikpijn krijg.

ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen wand ik ben echt wanhopig

groetjes Xxx

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn broer heeft ook prikkelbare darm en ik denk niet dat je van zoenen pijn krijgt,lol;-)
Zal wel toeval zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je alles eten, of heeft je lichaam moeite met bepaalde voeding?
Bij PDS lijken voedselintoleranties soms een rol te spelen, en bij sommige voedselintoleranties krijgen mensen last van hun klachten nadat ze gezoend hebben (bijvoorbeeld mensen met glutenallergie als ze zoenen met iemand die gluten gegeten heeft). Zou zoiets bij jou het geval kunnen zijn?
Ik heb geen idee of dat überhaupt kan bij PDS hoor, maar dat is iets dat ik me afvroeg. Daarnaast vraag ik me af of het zou kunnen komen door de spanning. Bij sommige ziektes worden klachten erger na stress en blijven dan nog dagen aanhouden, en als je je wat gespannen voelt als je met hem samen bent, zou het misschien kunnen dat bij jou die spanning meteen effect heeft op je maag en buik.
Denk je dat dat zou kunnen? Heb je ook wel eens dat jullie een dag samen zijn maar niet zoenen? Anders zu je dat misschien eens kunnen proberen, om te zien of je dan even veel last ervan hebt of niet. En heb je het al aan je arts gevraagd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dat gewoon stress.
Stress kan op je darmen slaan. En zeker als je pds hebt.
Vraag jezelf eens af. Ben je echt blij met je vriendje. Of ben je meer verliefd op het idee dat je een vriendje hebt?
Anders praat eens over je zorgen met hem.. Misschien kan hij ze weg nemen.

Antwoorden (2)

Dat is helemaal niet erg. Dat betekent dat je helemaal gek op hem bent want wat je voelt zijn de vlinders in je buik. Die kunnen aardig te keer gaan. Een tip is niet te veel suikerwater te drinken, want dan blijven ze in je buik zitten ook na het zoenen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dankeje daar had ik nog niet aan gedacht ik dacht namelijk dat vlinders in je buik niet zeer deden, ik zal kijken of het niet drinken van suikertwater helpt
Ritsuka
10 jaar geleden
haha :D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
huh?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omg...
Volgens mij kunnen hier - globaal - twee mogelijke oorzaken voor zijn.

In de eerste plaats, m.i. de meest waarschijnlijke: spanning. Veel mensen krijgen buikpijn of hoofdpijn bij stress of als ze iets naars meemaken. Maar dat kan ook gebeuren bij iets fijns. Dat is een heel gek iets, maar ons lichaam is gewoon niet zo creatief in het uitdrukken van emoties als onze geest. Denk bijvoorbeeld aan iets simpels als het krijgen van kippenvel. Dat kun je krijgen omdat je het koud hebt, omdat je bang bent of zenuwachtig, maar ook omdat je diep ontroerd bent of omdat je een ongelooflijk mooi muziekstuk hoort. Dat zijn totaal verschillende emoties en situaties, maar met dezelfde lichamelijke reactie. Zo kun je ook buikpijn krijgen door een intense emotie. Het zou kunnen dat je naast positieve emoties ook negatieve ervaart bij het zoenen - zoals door de herinnering aan een eerdere relatie die minder fijn was - en dat dat dubbele gevoel zich juist uit in deze pijnklacht. Maar dat hoeft niet: ook een intense positieve emotie kan zich lichamelijk uiten.

Een tweede mogelijke verklaring is dat jij een heftige allergie hebt voor iets wat je vriend eet. Dat is om verschillende redenen minder waarschijnlijk: in de eerste plaats geeft een allergie bijna nooit alleen buikpijnklachten. Een voedselintolerantie soms wél, maar bij zoenen krijg je zo weinig binnen van een stof dat het erg onwaarschijnlijk is dat je daarmee een niet-allergische reactie krijgt. In de tweede plaats: als je ergens zó allergisch voor bent, zou je dat waarschijnlijk allang weten. Een derde probleem met deze theorie is dat je vriendje dan blijkbaar altijd dat voedingsmiddel heeft gegeten als hij met jou zoent. Het is niet helemaal onmogelijk: je zou bij wijze van spreken op zijn tandpasta kunnen reageren. Maar erg waarschijnlijk lijkt het me niet.

Als je echt wanhopig bent hierdoor, moet de pijn wel heel erg zijn. Als dat zo is, moet je er wel iets mee, lijkt me. Er zijn therapieën die je kunnen helpen om je wat meer bewust te worden van wat er gebeurt in je lichaam en hoe emoties zich lichamelijk uiten. Je kunt daar dan meer controle over krijgen, en leren wat je kunt doen om de pijn te verminderen. Dan denk ik vooral aan therapieën als haptonomie of psychosomatische fysiotherapie, maar er zijn ook andere vormen mogelijk. Als deze klacht je echt hindert in je relatie, is het denk ik goed om dat te bespreken met je huisarts. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een goede therapeut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord. Wat kun je veel leren van een haptonoom! Als het inderdaad voort zou komen uit spanning, emoties, gevoelens zou dit zeker een optie zijn
Relaxen kan ook een goede optie zijn trouwens ;-)