Hoe komt het dat ik pijn in mijn pols voel, en hoe kom ik er snel van af? (tips)

ik heb vandaag gewoon normaal gewerkt, ik heb wel een emmer water getild, maar dit was met de andere hand, heb ook even achter de computer gezeten.

zins thuis komst doet mijn pols erg pijn,
hoe kan dit?

ik heb nooit last gehad van een muisarm, of hoe zoiets heet. ik gebruik altijd wel de normale computer muizen. kan dit de oorzaak zijn?

of heb ik hem gewoon verdraaid/gekneusd/verrekt?

en nog iemand tips over massage of andere pijn verlichtingen, liever geen medicijnen.

Detail: als ik mijn hand in de normale positie hou (die je hoort te hebben) dan doet het geen pijn, maar bij andere bewegingen wel.

weet iemand het, kan iemand mij helpen?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Ik ga er even vanuit dat je gewoon je pols een beetje hebt overbelast, of een verkeerde beweging hebt gemaakt. Maar als deze klachten aanhouden, dus als je echt wekenlang hinderlijk veel last hebt van je pols, dan is het wel verstandig om langs je huisarts te gaan.

Voor nu: zoek een goede balans tussen rust en beweging. Rust omdat je pols dat waarschijnlijk even nodig heeft, en beweging omdat je dat óók nodig hebt. Bij bewegen stimuleer je namelijk de doorbloeding, zorg je dat spieren niet gaan verkrampen in één houding, en smeer je letterlijk je gewrichten, door de aanmaak van gewrichtsvloeistof.

Doe even rustig aan. Geen zware dingen tillen, en geen repetitieve bewegingen zoals typen, muizen, computerspelletjes, autorijden, etc. Als het helpt om je pols recht te houden, zou je eventueel je pols op schoot op een kussen kunnen leggen, of zoek in elk geval een houding die je prettig vindt. Je kunt kijken of warmte of koude de pijn verlicht. Voor de één werkt warmte beter, bij de ander koude. Dat kan met een gelpack, pittenzak, zakje diepvrieserwten, kruik, natte doek, bakje water, etc. Net wat je bij de hand hebt. Je kunt ook warmte en koude afwisselen: doordat je dan de gevoelszenuwen afleidt door ze andere prikkels te verwerken te geven, voel je de pijn vaak minder.

Beweeg je pols om de zoveel tijd even rustig heen en weer. Niet doorduwen als het pijnlijk is, maar wel gewoon rustig een beetje buigen en strekken. Als bewegen echt pijnlijk blijft, vul dan een teiltje met warm water, en beweeg je hand heen en weer in het water. Wat ook een goede oefening is, is onder water in een spons ofzo knijpen. Rustig: het gaat om de beweging, niet om de kracht. Je kunt dit zelfs - als bewegen pijnlijk blijft - doen met je pols volledig recht. Dan span je wel even de spieren aan rondom je pols, wat goed is voor de doorbloeding, en mogelijk de pijn ook verlicht. Gewoon even vier of zes keer, niet overdreven vaak.

Denk er ook aan dat je 's nachts een fijne houding zoekt. Je zou ook dan je hand op een kussen kunnen leggen. Ervoor zorgen dat hij recht ligt, eventueel een beetje gestut. Als je de neiging hebt om in je slaap je polsen dubbel te vouwen, zou je een stuk (sport)tape recht van je onderarm tot over je handrug kunnen plakken, daarmee herinner je jezelf er als het ware aan dat je je pols niet te ver moet buigen, doordat je de tape strak voelt aanspannen nog voordat je pols echt veel pijn doet.

Succes, en hopelijk is het snel weer over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

doe er een warme doek omheen, het kan zijn dat je spieren wat overbelast zijn, en anders smeer er iets van spierbalsem op..
en geef je pols voor de rest van de avond vrij, dus niet achter de computer ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke.. Beterschap :-)