Kan het zijn dat je GEEN afkickverschijnselen hebt na het stoppen met roken?

Ik ben nu precies 2 maanden gestopt met roken en heb nergens last van, niet verkouden geweest, geen slijm opgehoest, niets van dit alles, ook niet aangekomen.
Ik ben er natuurlijk heel blij mee dat het zo goed gaat, alleen kan ik me gewoon niet voorstellen dat ik niets negatiefs merk, dus echt stevige ontwenningsverschijnselen.
Ik heb zo'n 9 jaar gerookt, waarvan de laatste 2 jaar een pakje per dag en ben 29.
Zijn er meer mensen die niets hebben gemerkt toen zij stopten met roken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Of, en in welke mate je last krijgt van afkickverschijnselen, ligt er natuurlijk ook maar aan HOE je rookte. Iemand die dagelijks 20 zware sjekkies rookte en diep inhaleerde zal eerder last krijgen van dit soort verschijnselen als hij stopt, dan iemand die 20 lichte filtersigaretjes rookte en niet of nauwelijks inhaleerde.

Maar er speelt waarschijnlijk ook nog iets anders. Je schrijft dat je er "heel blij mee bent". Blijkbaar ben (of was) je supergemotiveerd om te stoppen, en dan vallen de eventuele nadelen, geheel in het niet bij de voordelen. Ik denk dat je mogelijk best last hebt van lichte afkickverschijnselen maar dat die geheel in het niet vallen, vergeleken bij de momenten dat je je juist veel prettiger voelt. M.a.w. de afkickverschijnselen zijn er wel, maar je merkt ze niet op. Alle ongemak is relatief; als er maar genoeg positiefs tegenover staat, dan dringt dat nauwelijks tot je door.

Overigens vind ik het een hele prestatie, om na 9 jaar roken, zomaar te stoppen. Mijn complimenten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het compliment, ik had niet gedacht dat ik het zo makkelijk vond om te stoppen.
Ik was idd erg gemotiveerd en had al lang een ' stopdatum' gepland. En nu heb ik serieus het gevoel nooit gerookt te hebben, ik denk er niet eens aan, wel bizar eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastische reactie. ;D

Andere antwoorden (2)

dan ben je een gelukkig mens.
ik rookte ongeveer 40 sigaretten per dag, en ik stopte ineens, en heb 3 maanden bijna de peuken van straat opgeraapt.
daarna steeds minder de behoefte, maar zeker een jaar trek blijven houden.
en toen ook 10 kilo gegroeid, maar dat weegt niet op als je was blijven roken volgens mijn arts.
goed van je, volhouden, en niet toegeven als je een terugval krijgt.suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor ,dat kan heel goed. De een is namelijk veel gevoeliger voor nicotine dan de ander, en een groot deel van de afkickverschijnselen zitten 'tussen de oren'. Als er tussen die zelfde oren een knop goed om is, hoef je ook erg weinig of zelfs helemaal geen afkickverschijnselen te hebben. En voor zover je ze wel hebt, duren ze nooit langer dan een a twee weken ; als je in die periode echt mega-gemotiveerd was of sowieso in een ander ritme zat dan normaal, (vakantie, ziekte, net een nieuw huis/relatie oid) kan het prima volledig aan je voorbij gegaan zijn.

De angst voor afkickverschijnselen wordt voornamelijk gevoed door de industrie achter de nicotine-vervangers, die natuurlijk hoopt dat je de ene verslaving inruilt voor de andere, en het LIEFST zo vaak mogelijk, of dat je je leven lang aan de nicotinevervangers gaat. In de praktijk blijkt dat mensen die uit pure motivatie stoppen zonder (chemische) hulpmiddelen daar het best in slagen.

Waarmee de suggestie wordt gewekt dat mensen ook voornamelijk voor de nicotine roken - wat natuurlijk onzin is, want anders zou IEDERE roker subiet kunnen overstappen op eender welke rookvrije nicotinevervanger - gemotiveerd of niet. En dat blijkt dus pertinent niet zo te zijn. Roken is veel meer dan alleen een beetje nicotineroes, en de gewoonte zit vaak vele malen dieper dan de zogenaamde lichamelijke 'verslaving'.