Nu de mens bijna geen lichaamsbeharing meer heeft en zichzelf warm kan houden met een dikke winterjas, heeft het krijgen van kippenvel eigenlijk geen nut meer.
Vroeger was dat anders, toen waren er geen kleren en zorgde kippenvel ervoor dat het lichaam warm bleef.
Aan ieder haartje op je lichaam zit een heel klein spiertje. Bij kou trekt dit spiertje samen waardoor het haartje rechtop gaat staan, als je veel dikke haren op je lichaam hebt zorgt dit voor een extra isolatielaag.
Tegenwoordig hebben we alleen wat kleine haartjes en zorgt het overeind gaan staan van deze haartjes niet voor het vasthouden van de lichaamswarmte, maar kan je er dwars doorheen kijken en lijkt je huid op die van een geplukte kip.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Binnen in je lichaam gebeurt er niet veel. Het zijn juist de haren die rechtop gaan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in je huid zitten haren, die haren hebben spieren, die spieren trekken samen waardoor je haartjes rechtop gaan staan.

verder worden de bloedvaten nauwer

Toegevoegd na 47 seconden:
owja, en iemand gaf me een keer een -tje omdat ik geen bron had, en hij zelf vervolgens ook niet gaf...

mijn bron is gewoon goed zijn in biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze samentrekking wordt veroorzaakt door het autonoom zenuwstelsel en daar heb je geen invloed op , waardoor kippenvel niet kan worden onderdrukt.
De reactie vindt vooral plaats op plaatsen met veel lichaamshaar, zoals de borst, de benen en de onderarmen.