wat kan je t beste doen als je een ontstoken teennagel hebt

aan de zij-binnen-kant van mijn groote teen-nagel zit een flinke ontsteking.soda badje helpt wel om t wat af te remmen.maar echt weg gaat t nog niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
130.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je al een paar dagen een badje hebt genomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik heb t nu een klein weekje, en neem al 3 daagjes badjes met soda.heb net een antibiotica-kuur voor een andere kwaal afgemaakt en heb t idee dat t juist daardoor is gekomen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het door de kuur komt, volgens mij kun je daar alleen schimmelinfectie door krijgen en in jouw geval lijkt het daar niet op. Je moet eens kijken of je nagel aan de zijkant in je huid vast zit, dan met een vijltje los halen zodat je iets ruimte krijgt en dan een watje tussen je nagel en de huis drukken zodat het puntje van je nagel niet in je huid kan drukken.
Maar als dit niet zo is, zou ik toch naar de huisarts gaan. Een vriend van mij heeft het ook gehad en moest wel degelijk door naar het ziekenhuis om zijn nagel te laten verwijderen, niet dat ik het erger wil maken dan het is maar je moet natuurlijk wel waken voor een nog grotere ontsteking. En het is niet gezegd dat ook jij je nagel moet laten verwijderen maar voorkomen is beter dan dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ontstaat meestal door een ingegroeide nagel en dat komt dan weer door het te kort afknippen. Voortaan dus niet meer zo kort afknippen. Komt het vaker voor dan kan een podotherateut daar wat aan doen.

Het beste antwoord

ik ben hier ook erg gevoelig voor. bij mij gebeurt het met name als ik mijn nagels te kort afknip, zorg dus dat je altijd een beetje langere nagel houd.
Als je last begint te krijgen kan je het volgende doen:
neem piepkleine beetjes watjes (of wcpapier), maak deze vochtig en duw de mini stukjes stuk voor stuk met een schaartje of pincet onder je nagel. Met name op de plek waar het een beetje ontstoken is.
In het begin staat er dan wat druk op je nagel en op je ontstoken plekje, maar na een dag wordt het al minder. Laat de stukjes watjes of papier gewoon even zitten, tot je nagel er een beetje overheen is gegroeid.
Als je teen te ontstoken wordt, kan je beter wel naar de arts gaan, maar die zal je waarschijnlijk ook soda badjes aanraden. Wat je natuurlijk ook moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Naar de huisarts gaan!!!!

Zoiets kan behoorlijk uit de hand lopen.

Wanneer weken in soda of biotex niet helpt, (ontsteking zit dan onder de huid, is vaak afgesloten) moet je zeker de huisarts raadplegen!

Beterschap er mee!

Toegevoegd na 2 minuten:
Het kan heel goed zijn dat je nagel ingegroeid zit, in je huid, dan moet de nagel losgehaald worden, van de huid en stoppen ze vaak even een watje onder het deel van de nagel wat neigt naar ingroeien. Zo groeit het weer over het punt heen waar het in groeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft in eerste instantie niet naar de dokter met zo'n ontstoken plek, vaak gaat de plek vanzelf weer weg na een paar dagen ongemak. Soms echter kan de ontsteking zich uitbreiden, en is er een opgehoopte zwelling te zien. De zwelling heeft een geel/groene kleur en de huid gaat steeds strakker staan en wordt steeds pijnlijker. Is dit het geval, dan is het tijd om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan een opening maken in de opgezwollen huid, waardoor het opgehoopte pus kan wegstromen. Afhankelijk van de ernst van de ontsteking zal de huisarts een antibacteriële zalf of antiobiotica voorschrijven.

Wanneer wel naar de dokter met een ontstoken vinger of teen?
In de volgende gevallen moet je naar de dokter met een onstoken vinger of teen:

* Wanneer er veel pus onder de huid is opgehoopt en de huid helemaal strak staat
* Wanneer er na een paar dagen sodabadjes geen verbetering is opgetreden.
* Wanneer je diabetes hebt (let op: bij diabetes geen soda- of Biotexbadje gebruiken! Wegens een aanzienlijk groter infectiegevaar moeten diabetespatienten wel een dokter bezoeken bij een ontstoken teennagel)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trekzalf erop, wil ook weleens helpen.
Zelf vorige maand geholpen door de chirurg, heeft een stukje nagel en huid weggesneden.
En nu maar zorgen dat m'n nagels recht worden afgeknipt, want dat is meestal de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar de huisarts! Van zeer dichtbij gezien hoe iemand dit verwaarloosde en nu met een beenprothese loopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet naar de huisarts gaan, dan ben je er het snelst weer vanaf !!
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zoon had het laatst doordat hij zijn nagelriem opzij van zijn grote teen had afgescheurd. Onder zijn nagel was het al dik, strak, rood en gezwollen. Ik heb hem eerst 10-15 min. in een teiltje met warm water en biotex blauw laten weken, goed afgedroogd en toen een pleister die lucht doorlaat en goed plakt genomen. Daar heb ik een dikke klodder betadine opgedaan en die om zijn grote teen geplakt. Onder zijn teen een reepje leukoplast opdat het bleef zitten. Dit heb ik een paar dagen herhaald en je zag het zienderogen opknappen. Het ging vanzelf open onder de pleister en hij heeft er geen last meer van gehad.
Na nog geen week was het alleen nog wat lichtrood gekleurd. Inmiddels is het helemaal weg.
Je zou het kunnen proberen, maar als het pijnlijk blijft en niet opknapt, moet de huisarts je verder helpen.
amc
14 jaar geleden
Een ontstoken grote teen kan heel vervelend en pijnlijk zijn. Een ingegroeide teennagel is dikwijls de oorzaak van deze kwaal en dat schijnt weer meestal samen te hangen met het dragen van te nauwe schoenen en/of het rondknippen van de nagels in plaats van ze recht af te knippen.
Het lijkt me goed dat je eens naar een pedicure gaat voor advies.

De dagelijkse sodabadjes lijken me ook heel zinvol zolang de ontsteking nog aanwezig is, daar zou ik gewoon mee doorgaan
Soms is een kleine operatie nodig om de ingegroeide hoek van de nagel en de nagelplooi ernaast te verwijderen. Ook na zo’n operatie moeten de hierboven genoemde aanwijzingen gevolgd worden om herhaling te voorkomen.

Sterkte en succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste,

Een ontstoken teennagel kan zeer pijnlijk zijn en meestal is het weefsel errond rood glimmend en gezwollen !

Het beste is om zo vlug mogelijk een dokter te raadplegen om erger te voorkomen ! Intussen kan je een badje nemen met chloraminetabletten (het badje zo warm mogelijk dat je het kunt verdragen, maar niet kokend !)

Door de onsteking is deze zone veel gevoeliger voor warmteverchillen in de temperatuur.

Veel sukses en spoedig herstel !

Mvg,

Karel8158