Moet ik naar de dokter met mijn gebroken teen?

Ik heb een maand geleden een aanrijding gehad waarbij ik blijkbaar mijn kleine teen heb gebroken (ik heb daarbij geen pijn aan de teen ervaren). Het zit op de linkervoet, aan de zijkant. Ik probeerde gisteren mijn nieuwe schoenen aan te doen maar deze deden al snel pijn precies op de plek waar ik 5 minuten daarna een bult zou ontdekken. Dit plekje doet niet echt pijn, maar tintelt zo nu en dan. Het plekje is donkerder gekleurd dan mijn huid en als ik erop druk voel ik duidelijk een botje uitsteken. Dit doet geen pijn, maar ik weet vrijwel zeker dat dit gebroken is geweest. Is het slim om alsnog naar de dokter te gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat zou ik maar gauw doen.
tinus1969
9 jaar geleden
Die dokter kan er naar KIJKEN. Niemand met gezond verstand zal zeggen dat je niet naar de dochter hoeft.

Antwoorden (3)

2x waarschijnlijk mijn kleine teentje gebroken gehad beide keren kreeg ik het advies de gekwetste teen aan de teen ernaast vast te tapen. Vorig jaar mijn grote teen gebroken en die hoefde zelfs niet in het gips, een stevige schoen voldeed. Maar bij twijfel altijd even je huisarts vragen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja. Ga naar de dokter! Niet alleen omdat jij zelf niet kan bepalen of het echt gebroken is en of er misschien iets ergers aan de hand is (verbrijzeling) maar ook omdat deze jou precies kan vertellen wat je er mee moet doen om het goed te laten genezen. Want ook als het geen pijn doet, en jij doet er verder niets mee, kan het alsnog "verkeerd" helen waardoor jij er later last van kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat lijkt me wel verstandig.
Op zich is het zo, dat bij een breuk in een teen de teen of voet niet ingegipst hoeft te worden. Zoals Tjidske al zegt is een stukje tape om de tenen of een stevige schoen over het algemeen voldoende om zo'n breuk te laten genezen. Daarvoor heb je niet perse een dokter nodig. Uit je omschrijving maak ik op dat de breuk niet zozeer in je teen, maar in het middenvoetsbeentje zit; daarvoor gaat bovenstaande ook gewoon op.
Voor de volledigheid wil ik wel even zeggen dat dit niet opgaat voor een breuk in je grote teen, daarvoor kan je beter altijd naar een arts gaan.

Maar goed: in je omschrijving zeg je ook dat je ter plekke van de breuk een bult voelt/ een botje voelt uitsteken. Dit zou een onderdeel van het genezingsproces kunnen zijn, maar het kan ook inderdaad een botje zijn. Als het inderdaad een botje is dan betekent dat dus dat de breuk ontzet is; de twee delen van het botje staan dan niet meer netjes op elkaar.
Als de delen inderdaad niet (meer) goed staan dan duurt het erg lang voordat zo'n breuk geneest. Als dat op zo'n manier geneest dan groeien de delen scheef aan elkaar waardoor je een afwijking in je voet krijgt. In de toekomst kan je dat op veel pijn komen te staan. Soms groeit dat ook nooit meer aan elkaar; je hebt dan na verloop van tijd een soort extra gewrichtje in je voet waar de botten bij elke stap langs elkaar blijven schuren.
Deze problemen kunnen voorkomen worden door de botdelen te laten zetten.

Of dat echt nodig is kan ik via GV natuurlijk niet zeggen; het lijkt me dus verstandig om dat door je huisarts te laten beoordelen. Zoals gezegd het kan ook een normaal onderdeel van de genezing zijn.