Uit onderzoek blijkt dat van 18% van de rokers die overlijden, longkanker de belangrijkste doodsoorzaak is. Niet-rokers sterven slechts in 2% van de gevallen aan deze vorm van kanker. Van de 100.000 manlijke rokers tussen de 35 en 69 jaar, krijgen jaarlijks circa 200 personen longkanker. Bij de niet rokers zijn dit er slechts 8!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar is geen zinnig woord over te zeggen. Het is trouwens nooit helder wetenschappelijk aangetoond dat roken kanker veroorzaakt.

Rokers die kanker krijgen, daarvan kunnen ze nooit zeker zeggen of het door roken komt of niet. Misschien hadden ze de kanker ook wel gehad als ze niet hadden gerookt.

In Nederland komt prostaatkanker, borstkanker en darmkanker veel vaker voor dan longkanker. Er wordt wel een verband gelegd tussen roken en kanker, maar dit kan nooit 100% aangetoond worden. Trouwens, met geen vorm van kanker kan dat.

Hier wat cijfers en 'feiten': http://www.wcrf.nl/onderzoek/feitenencijfers.php#longkanker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van alle patienten met longkanker is 95% zware roker (geweest).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had ooit eens gelezen dat het 30% was.
Maar sowieso zou ik niet gaan roken want het blijft gevaarlijk en slecht voor je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De relatie tussen roken en kanker is tot op de dag van vandaag voornamelijk een statistische. Er zijn veel meer factoren van invloed op het krijgen van kanker, en aan de (overleden) patient is niet te zien welke factoren er aan bijgedragen hebben.

Dat is iets makkelijker in het geval van die andere doodsoorzaak numero 1 : hart- en vaataandoeningen. Maar ook daar zijn beslist geen andere factoren uit te sluiten. De directe invloed (bijvoorbeeld stoppen met roken als je hart- of vaatklachten krijgt, waarna significante verbetering optreedt) is wel aantoonbaar.

Alles bij elkaar verschilt het percentage mensen dat overlijdt aan kanker zowel als aan hart- en vaatziekten niet signifikant van dat van het percentage bij niet- ex- en meerokers. Het zijn namelijk sowieso veruit de belangrijkste doodsoorzaken in het rijke Westen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
100%, als ze oud genoeg worden. Eens komt de kanker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat geldt, zoals je weet , voor zo ongeveer iederéén in deze contreien. Je moet toch ergens aan dood, en aan normale ziektes lukt dat bijna niet meer. Je moet het dus OF aan je hart hebben, OF kanker, OF zelf een handje helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, zo kun je het ook stellen. Maar mijn eigen vader bv heeft 70 jaar lang gerookt. Ik was altijd bang dat hij nog eens longkanker zou krijgen, naar mijn gevoel kon dat niet uitblijven. Hij is op 85-jarige leeftijd aan een acute hartstilstand gestorven, maar als dat niet gebeurd was, had hij toch zeker aan LK moeten overlijden.