Ik denk dat het mogelijk zou kunnen zijn, als je er echt volledig in gelooft.

Andersom ken ik het namelijk ook. Er is een keer een experiment gedaan met Death Row gedetineerden. Kan even niet zo gauw een bron vinden. Vond het reteinteressant. Ook wel erg inhumaan.

Het ging zo:
De mannen werden geblinddoekt ontvoerd vanaf hun cel. Ze werden op een brancard vastgebonden en een heel stuk door allerlei gangen gereden. Uiteindelijk kwamen ze uit in een hospitaal. De artsen aldaar vertelden dat ze meededen met een experiment. Er werd gekeken hoelang het duurde voordat ze dood zouden gaan. Vervolgens werd hun arm afgebonden, en er werd met stikstof over hun pols gespoten, wat voelt alsof je wordt gesneden. Daarna werd een druppelaar opgehangen die water druppelde op de vloer. De mannen raakten in paniek en geloofden dat ze dood gingen. Enkele uren later waren ze ook werkelijk dood. Dus je brein is sterk genoeg om de werkelijkheid te verdraaien en te beïnvloeden.

Toegevoegd na 9 minuten:
In de bron een soortgelijk onderzoek dat werd uitgevoerd in India.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Nee, maar positief denken heeft wel erg veel invloed op iemand, zoals negatief denken dat ook heeft.
Dus ben je ziek, probeer optimistisch te blijven dat zal je helpen om misschien sneller te genezen, maar in ieder geval om je beter te voelen. Dat is al heel belangrijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke avatar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt Nelly
Door steeds tegen jezelf te zeggen: Hey! Eigelijk voel ik me best goed en fit!. Lekker positief blijven denken. Je zou ook kunnen mediteren. Werkt vaak ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens bepaalde religies en stromingen is het mogelijk om met 'positieve gedachten' een situatie een bepaalde kant op te buigen. Google maar eens op termen als 'The secret'. Ik denk dat je op deze manier een eind op weg komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Een tumor zal niet verdwijnen door positieve gedachten, een griepvirus zal zich er niet door uit de voeten maken en een gebroken been zal niet plotseling weer gerepareerd zijn bij een optimistische kijk.

Wat wél kan en zelfs bewezen schijnt te zijn, is dat een positieve blik de genezing kan bevorderen.
Mensen schijnen eerder van kanker te genezen wanneer zij er positief tegenaan kijken en ikzelf heb het bij griepjes ook al dikwijls gemerkt.

Helemaal beter kan dus niet, anders zou het betekenen dat er geen medicijnen en doktoren meer nodig waren. Maar het heeft wel degelijk een goede invloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet rechtstreeks, en niet altijd. En zeker niet in een mate dat je iemand doe toch overlijdt kunt verwijten niet positief genoeg gedacht te hebben. Maar je gemoedsgesteldheid, je vertrouwen, en zelfs een zekere mate van visualisatie kunnen wel degelijk het genezingsproces bij zo ongeveer alle ziektes positief en negatief beinvloeden. (Het placebo-effect).

We weten dat het werkt, alleen weten we nog niet HOE het werkt en we kunnen het dus niet naar believen gebruiken of uitsluiten. Maar je kunt zeker in bepaalde mate proberen invloed uit te oefenen op je genezingsproces, dus doe er voor zover mogelijk je voordeel mee.

Soms kunnen hulpmiddelen (mannen in witte jassen, pilletjes, drankjes met aparte kleuren en moeilijke namen, vage therapieen) het placebo-effect sterk vermeerderen ; hier stoelt zo ongeveer de gehele alternatieve geneeskunde op, maar zeker ook een groot deel van de reguliere geneeskunde is er niet ongevoelig voor. Er zijn zelfs ziektes / aandoeningen die beter reageren op nepgeneeskunde dan op echte , wat ook wel weer interessante vragen oproept over de aard van (die) ziektes.

Dus ja, je kunt jezelf tot op zekere hoogte beter denken, maar ook ziek. En nee, het is geen betrouwbaar of altijd werkzaam middel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is het Tjakka effect.
Die Emiel ratelband is nog zo gek niet hoor, zo zijn er wel meer van die mensen die van die positieve workshops geven. ( helaas is hij zelf een beetje doorgeslagen hierin maar het idee is prima)

Belangrijk is gewoon dat je in je zelf gelooft dat je iets kan. bij twijfel zul je je eigen ook niet hoger inschatten. Zekerheid en positieviteit is het sleutelwoord.

KOM OP, JE KAN HET!! TJAKKA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt jezelf wel "beter" denken,
en misschien kun je jezelf zelfs "genezen" denken als het gaat om een verkoudheid, griep, buikpijn, of iets dergelijks.

Maar je kunt jezelf niet 'beter' of "genezen" denken als je ziek bent doordat er iets kapot is in je lichaam.
Een gebroken been kan je niet beter denken.
Als je kanker hebt en die kanker heeft organen aangetast, dan kun je dat niet "beter" denken.

Je kunt je hooguit beter voelen door er op een bepaalde manier mee om te gaan.
Maar wat kapot is, is kapot en dat maak je met je gedachten niet weer heel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mijn minner me nu zou vertellen hoe hij/zij gebroken botten weer heel kan denken, dat zou ik dat grag willen weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min slaat idd nergens op. +1 van mij dus.
je antwoord trouwens: mee eens.
ik heb een keer een waargebeurd verhaal gezien waarin dit inderdaad gebeurde echter dat ze er een film van hebben gemaakt betekent dat dit wel uitzonderlijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je in jezelf gelooft (hangt er trouwens wel vanaf wat je hebt ;))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je niet zo erg ziek bent, kan een homeopatisch middel 't lichaams-eigen genezingsproces versnellen - simpelweg door positief de _denken_ dat 't wel moet helpen. (Anders zouden ze 't toch niet verkopen?)

Het is bekend dat positieve gevoelens goed voor de gezondheid zijn - het versnelt het natuurlijke genezingsproces vergeleken met iemand die minder positief denkt.

Toegevoegd na 33 seconden:
de _denken_ = te _denken_
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat doen we met chronische ziektes? reuma, copd etc.
Nee, dat mag je zo niet zeggen... want wat als het je dan niet lukt? Is het dan je eigen schuld? Dat kan niet waar zijn...
Wel helpen hoop en de wil om te leven om je mogelijkheden om te genezen optimaal te benutten... en soms gebeurt er een wondertje...een onverklaarbare genezing van iemand die is opgegeven...

Maar aangezien dat onverklaarbare gevallen zijn, kun je niet zeggen hoe je dat voor elkaar zou moeten krijgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JA, ik vind van wel, ik ben al vanaf mijn 6e ernstig ziek en bij al een paar keer "op gegeven" maar ik wil daar niet aan denken want ondanks alle ellende vind ik het leven veel te leuk...........[nier, hart, hersens, patiënt....en aan de rechterkant van mijn lijf verlamd geweest] ik moet er wel elke dag heeeel hard aan werken maar vind het nog steeds de moeite waard..........ben nu 45 jaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
knap van jou, hoe je ermee omgaat.
is dus hard werken begrijp ik.
er ligt een wereld tussen gezond, ziek en beter.
interessante vraag, ik dacht altijd dat dat inderdaad kon.
ergens moet dat mogelijk zijn. als het echt zou kunnen, dan zouden er geen ziekenhuizen meer nodig zijn.
het gaat er vooral om hoe je met ziek-zijn omgaat
van een griepje etc, herstellen we meestal wel, chronische ziektes: dat is andere koek.
zelf-genezing moet mogelijk zijn.
is aan sommigen voorbehouden.
het hangt van zoveel af: je DNA, erfelijke belasting etc.
ik denk dus niet dat het mogelijk is jezelf beter te denken.
ik hoop het echter wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt als je ziek bent? Nee, dat lukt niet echt, je kan je zelf wel beter voelen door optimisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt in iedergeval de keus om negatieve dingen of positieve dingen te denken. Denk je negatief dan voel jij je waarschijnlijk daardoor ook (nog) negatief(er) en denk je positief en kijk je meer naar wat wél kan en wat je wél wilt, dan voel jij je vast een stuk prettiger.
Als jij je prettig voelt, voelt je lijf zich ook beter en zal je genezingsproces in ieder geval sneller gaan. Je brengt ook de tijd tot je helemaal beter bent, leuker door en dat is ook fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja , je kunt jezelf "beter "denken.
Dat noemen we het placebo-effect en kan 50% (!) van het aantal genezingen veroorzaken.
Om die reden moet men bij medicijnentests de dubbelblindmethode toepassen.( de ene groep patienten krijgt het medicijn, de andere groep een gelijkende pil/behandeling die uit inactieve stoffen bestaat, ook de artsen zelf weten NIET of het toegediende spul nu wel of niet het echte medicijn is, zodat ze zelf geen invloed op de verwachting van de patient/proefkonijn kunnen uitoefenen)
Dan wordt de factor "genezing door suggestie " uit het genezingsresultaat van het betreffende medicijn bepaald.
Wat dan overblijft wordt toegekend als genezing veroorzaakt door het medicijn zelf.
Men kwam er achter doordat -bij verkeerde medicijnverstrekking- een aanzienlijk deel van de patienten toch genas, alhoewel dat NIET door het onjuiste medicijn bewerkstelligd kon zijn.
Dus genas men omdat men GELOOFDE dat het medicijn zou werken. het werkte niet maar de procedure hielp dus wel. De patient genas dus door de gunstige verwachting.
Dat zou je "jezelf beter denken " kunnen noemen.
Dit is een in de medische wereld bekend en geaccepteerd fenomeen.