sterven door het drinken van (veel) alcohol levercellen af? heet dat levercirrose?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Levercirrose is vernietiging van normaal leverweefsel, waardoor niet-functioneel littekenweefsel ontstaat rondom gedeelten met functioneel leverweefsel.
De meest voorkomende oorzaak van cirrose in de westerse wereld is alcoholmisbruik. Andere oorzaken zijn chronische leverontstekingen zoals bij hepatitis B en C of ijzerneerslag (hemochromatose).

In tegenstelling tot leververvetting, die omkeerbaar is, verwordt het littekenweefsel nooit meer tot de originele cel en neemt de levercapaciteit af.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
begrijp ik het goed dat alcohol dus de lever aantast?
SimonV
6 jaar geleden
Ja, en behoorlijk ook. Te veel alcohol leidt tot een opeenhoping van vet in lever en bloed. Een vetlever kan al ontstaan na een paar dagen stevig drinken. Wanneer de drinker stopt kan de lever zich weer na enkele weken herstellen. Een vetlever vergroot de kans op een leverontsteking. Levercirrose leidt tot een onherstelbare beschadiging van de lever, waarbij levercellen afsterven en vervangen worden door littekenweefsel. Het gevolg hiervan is dat de normale leveropbouw, de bloedvoorziening van de lever en de leverfuncties verstoord raken. Bij deze aandoening krimpt de lever en wordt deze knobbelig.
Wanneer de drinker stopt gaat dit proces niet verder, maar er vindt geen herstel plaats.