hoe kom ik uit mijn slaapritme?

Heyyheyy Ik had dus de vraag hoe kom ik nou uit mijn slaapritme? Het is nu zomervakantie en over 2/3 dagen begin ik al weer met school en moet ik er elke dag verplicht half 7 uit anders mis ik mijn trein. Maar t probleem is dat mijn lichaam nu in een ritme zit van: 3/4 uur slapen 1/2 uur smidags wakker worden maar je snapt vast al dit is echt een no go zone als ik weer met school start. Ik probeer al 1 week me slaapritme te veranderen (weer in t schoolritme zegmaar) maar als k dr dan om 11/12 uur inlig kan ik maar NIET slapen en ga ik me vervelen en wil ik weer dit doen en weer dat doen. geloof me ik heb alles geprobeerd van slaapyoga tot slaapthee en om dan de slaapmuziek niet te vergeten maar niks helpt. Nu komt er ook nog is bij dat als ik oververmoeid ben ik heel erg ziek word (Heel veel oogpijn en overgeven enz) Nu hoor ik jullie al denken Domdomdom ja dat ben ik ook zeker wel... En werken slaappillen en slaapspray? andere medicatie? Help meeee!!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Antoni
8 jaar geleden
Hoe heb je dit dan gedaan bij eerdere (zomer)vakanties? Misschien weet je dat nog en kan je die methode opnieuw gebruiken.
Ritsuka
8 jaar geleden
Als je eerder was begonnen had je elke dag een half uurtje eerder naar bed kunnen gaan om langzaam ritme te verschuiven

Antwoorden (3)

Als nachtbraker mijn tip. Ik werk in de beveiliging en daarbij heb ik soms korte wissels (23:00 klaar en om 7:00 weer beginnen.) Of 1 dag om vanuit de nachtdienst terug te gaan naar de dagdienst.

Wat ik dan doe is een nacht overslaan. Of maar 4 uurtjes slapen. Dus voorbeeld: om 8:00 's ochtends kom ik thuis. Ik slaap tot 12:00 en ga er dan uit. Dan ben ik brak de rest van de dag. Maar die avond ben ik wel moe en kan ik op tijd naar bed.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat helpt bij mij idd, de meesten hebben hier wel baat bij
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ook mijn tip. Gewoon een keer de wekker zetten op moment dat je er over een paar dagen ook uit moet. Dus in jouw geval om half 7. Geslapen of niet, je gaat er uit en houd jezelf de rest van de dag bezig. Dan kun je heus de volgende avond goed slapen (dus niet tussendoor powernappen oid!)
Jammer dat je in de vakantie je slaapritme zo hebt laten versloffen, want daardoor moet je nu inderdaad weer op schema zien te komen, of zit je de eerste schooldagen met een vreselijke "jetlag".

Je hebt nog maar twee dagen, en dat is wel kort dag om "rustig" te wennen. Beter had je het "tijdsverschil" met een uur per dag kunnen afbouwen. (Dus elke dag een uurtje eerder naar bed en vooral een uurtje eerder eruit. Nu moet je die pakweg 6 uur tijdsverschil in 3 dagen afbouwen, en ben je minimaal drie dagen brak.

Vanaf nu kun je beter 's avonds in elk geval elke avond op tijd -uurtje of elf, of wat voor jou normaal is op een schooldag- naar bed, moe of niet moe, je rust in elk geval uit. Dat dat tot nu toe niet gewerkt heeft, komt omdat je vermoedelijk daarna wel tot diep in de middag in je nest bent blijven rotten. Je had natuurlijk óók eerder op moeten staan, zodat je de avond daarna WEL moe bent. Gewoon morgen om 10 uur opstaan, overmorgen om 8 uur, dan moet maandag 7 uur re-de-lijk te doen zijn. Na het opstaan meteen goed drinken en ontbijten, eventueel douchen of een stukje lopen, zodat je in elk geval voor de ochtend voldoende energie hebt. Maar reken er gerust op dat het een week duurt voor je er weer helemaal lekker in zit.

Je kunt ook gewoon de avond voor de eerste schooldag op tijd naar bed gaan en om zeven uur je wekker zetten, al zul je geen acht uur geslapen hebben, maar niet iedereen reageert goed op zo'n "tijdshock". Proberen iets langzamer af te bouwen als je die tijd nog hebt, is in de regel verstandiger (en makkelijker) en ook iets gezonder.

En volgende vakantie eerder beginnen met een normaal ritme opbouwen, en nog beter het niet zo idioot ver laten komen. Het is nergens voor nodig om in de vakantie in de 'vampiermodus' te duiken, al merk ik dat veel pubers -ook de mijne- die neiging hebben. Een paar uur later naar bed en een paar uur later op is gek genoeg, en geeft je ook nog de gelegenheid om van het mooiste, koelste, rustigste dagdeel te genieten.

En als je zo heftig op dit slaaptekort reageert als je schrijft, lijkt het me heel verstandig later voor een beroep te kiezen waar nachtdiensten geen standaard onderdeel van uitmaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je slaapritme veranderen begint vaak bij het veranderen van het moment van wakker worden.

Dat je om 12 uur nog niet slaapt is logisch; maar dwing jezelf desondanks om rond half 7 op te staan. Je valt dan makkelijker de volgende avond op tijd in slaap.
Verder; goede slaaphygiëne helpt. In bed geen TV, tablets of smartphones (en ook verder een donkere rustige slaapkamer). Dat je 15-30 min wakker ligt voordat je in slaap valt is overigens betrekkelijk normaal.
tinus1969