wat voor invloed heeft glucagon op de reservevoorraden?

Voor school ben ik bezig met het hoofdstuk diabetes en ik begrijp de rol van glucagon op zich wel. Echter op Wikipedia zag ik het volgende bij de beschrijving van wat glucagon doet;

" Ook wordt de proteolyse (van eiwit naar aminozuren) en de lipolyse (van vet naar glycerol + vetzuren) gestimuleerd, waarbij de reservevoorraden worden aangesproken".

Ik snap het spijsverteringsgedeelte wel alleen wat is dan de invloed op de reservevoorraden. Wordt hiermee bedoeld dat er juist stoffen worden opgeslagen of dat er stoffen vanuit de reservevoorraden vrijkomen en zo ja waarom gebeurt dit dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Glucagon in een hormoon dat, omgekeerd aan de werking van insuline, bloedsuikerverhogend werkt. Dat gebeurt doordat glucagon opgeslagen brandstof uit de lever vrijmaakt. Het diabetesfonds heeft het in de link over glucose maar dat is zo goed oplosbaar dat het nooit in de vorm van glucose wordt opgeslagen. De lever bewaart het daarom als zetmeel. Glucagon heeft dus als effect dat de reservevoorraad brandstof voor je cellen afneemt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Bewaart de lever zetmeel? Ik dacht dat de reservevoorraden werden opgeslagen in de vorm van glycogeen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kwestie van naamgeving en ik vermoed ook van leeftijd. Ik leerde op school dat het in de vorm van zetmeel was. Dat wordt ook wel dierlijk glycogeen genoemd. Zie http://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=9&id=1361&par=1365&sub=1372