wat bedoelt men met het volgende: lucht wordt in de radiologie gebruik als 'negatief' contrastmiddel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

Contraststoffen worden onderverdeeld in 2 groepen:
- positieve contrastmiddelen, die slecht doorlaatbaar zijn voor röntgenstraling, waaronder de jodiumhoudende (bijvoorbeeld Iopamidol) en bariumhoudende contrastmedia (bariumsulfaat) worden gerekend
- negatieve contrastmedia, waarbij door middel van het toedienen van een gas (bijvoorbeeld lucht) de structuren van het menselijk lichaam beter worden afgegrensd

De indeling in positieve en negatieve contrastmedia is gebaseerd op grotere respectievelijk kleinere absorptie van fotonen ten opzichte van de weke delen. Negatieve contrastmedia kennen een lagere dichtheid dan de weke delen en nemen derhalve minder fotonen op. Positieve contrastmiddelen daarentegen bevatten veel atomen met een hoog atoomnummer, waardoor röntgenstraling beter wordt geabsorbeerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij het maken van een rontgenfoto absorbeert een contrastvloeistof de straling, wat op de foto wit wordt.
Lucht op een rontgenfoto laat alle straling door, dat resulteerd als zwart.
Dus het zwart van de lucht ziet er uit als het negatief van de contrastvloeistof.

Toegevoegd na 3 minuten:
Op de rontgenfoto in het bijgevoegde artikel kun je in de darm duidelijk de contraststof wit zien en de lucht in de darmen zwart.
Erna55