Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Zijn autisten beelddenkers? En zo ja, hebben velen dan niet onterecht het etiketje autisme?

Toegevoegd na 13 uur:
Een onderwijsconsulent die betrokken is bij mijn dochter die etiket "Asperger"heeft, doet onderzoek hiernaar. En ik kwam er zelf, terwijl ik geen autist ben officieel, achter dat ik ook een beelddnker ben. Dus ik vind dit een machtig interessant onderwerp. Want iemand die geen beelddenker is denkt bijvoorbeeld bij het woord "boom"aan het woord boom. Een Beelddenker ziet een boom, met takken en bladeren en een vogeltje erin, hoort de geluiden van de wind die door die boom ruisen etcetcetc.

Je kunt je voorstellen dat dat op een school voor zo iemand enorm vermoeiend kan zijn omdat je sneller vol zit vanwege de grotere hoeveelheid informatie die je brein te verwerken krijgt... Aan de hand hiervan zal ik zo nog een andere vraag stellen die verband houdt met beelddenken in combi met sloddervos zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

autisten zijn (bijna allemaal) beelddenkers. De één meer dan de ander, jij bedoelt waarschijnlijk iemand met een stoornis in het autistisch spectrum. Je hebt verschillende soorten in het spectrum en soms is een stoornis niet duidelijk wat iets wel of niet is. iemand met een ASS- stoornis denkt vaak in beelden omdat taal moeilijk is. als je zegt bijvoorbeeld van een high iemand dat ie roze olifantjes ziet dan denkt zo iemand dat het werkelijk om roze olifanten gaat. iemand met ASS heeft heel veel structuur nodig omdat hij de normale logica niet ziet tussen bijvoorbeeld de bel gaat, je doet niet open en een bekende komt dan maar door de achterdeur. mijn zoon heeft elke dag een dagschema in de vorm van pictogrammen. vanwege de onduidelijkheid van de wereld en de angst die daarbij vrij komt geeft hem dat zekerheid over zijn dag. dat geeft rust. contact met anderen moeizaam: over het algemeen zijn mensen met ASS geen kudde-dieren. een gezellig praatje over het weer zien ze het nut niet van in of ze weten niet hoe ze iets moeten formuleren. Dit zijn maar een paar symptomen van mensen met ASS. ik kan ze niet allemaal zo uitleggen dan ben ik wel even bezig. bij het linkje bij bron kan je het verder bekijken. velen hebben sowieso niet onterecht een etiketje. ook al zie jij niks aan iemand je weet niet wat in iemands hoofd omgaat. een persoon met autisme kan heel rustig op een stoel zitten terwijl hij/zij flipt vanbinnen maar niet goed weet hoe dat te uiten. dit bovenstaande geldt nooit voor alle mensen met ASS, het klopt in z'n algemeenheid. een ieder heeft een eigen karakter en zo'n stoornis is maar een klein onderdeel daarvan.

IEDER kind begint als beelddenker. Zodra er taalonderwijs aangeboden wordt schakelt een kind over op taaldenken. Toch blijft er altijd een aantal een voorkeur houden voor het denken in beelden. Dit worden 'beelddenkers' genoemd. Door in beelden te denken, heb je snel overzicht, ontdek je verbanden, zie je sneller het geheel en kom je snel tot een oplossing die heel origineel kan zijn. Het lijkt ook zo alsof veel hoogbegaafden een voorkeur hebben voor het beelddenken. Het taaldenken kan ook samen met het beelddenken aanwezig zijn en diegenen die dat hebben, hebben een enorm pré, Zij kunnen zowel snel, creatief, logisch als ook analytisch denken. Sommige beelddenkers kunnen niet zo snel overschakelen naar taaldenken en die ervaren problemen in communicatie en op school of bij studie. Hebben hoogbegaafde kinderen dit, dan vinden zij zichzelf vaker dom dan slim, omdat het onderwijs nu eenmaal auditief en sequentieel wordt aangeboden en niet visueel en ruimtelijk. Als de leeringang in de hersenen niet auditief/sequentieel is ingesteld, ontgaat bij deze kinderen heel veel van de aangeboden informatie. Dat kan leiden tot achterstanden en dan kan het niet zijn dat je slim bent, maar ben je dus dom. Dit wordt door het kind en de omgeving vaak zo gevoeld en ervaren.Zo ontstaat die misser vaak bij deze kinderen. Beelddenkers kijken vaak weg van de gesprekspartner, Beelddenkers hebben vaak moeite met tijd, zowel welke dag/ maand als ook het komen op tijd. Beelddenkers zijn vaak chaotisch, hebben moeite met structuur...... Veel dingen dus die ook kids/volwassenen hebben met een stoornis in het autistische spectrum. Ik ben er zelf dan ook van overtuigd dat er veel van deze beelddenkers de verkeerde diagnose zullen hebben gekregen. Te boek staan als ASS persoon en in feite misschien wel hoogbegaafd zijn of gewoon uitgerust met hersenen zonder autistische stoornis, maar kunstzinnig, creatief, fantasierijk zijn waardoor ze erg eenzelvig, individualistisch zijn en dus 'anders dan anderen' overkomen. Vooral tussen hoogbegaafdheid en autistisch syndroom ligt een heel dunne grens en de wetenschap is nog lang niet uitgedokterd op dit gebied.

ik ben ook een beelddenker, want ik ben erg creatief. Als ik een tuin moet ontwerpen, zie ik het ontwerp al in beelden, als ik een verhaal schrijf, zie ik het in beelden voor me, als ik met iemand " praat' op G.V. zie ik een beeld voor me van die persoon, ook al heb ik die persoon nooit gezien. Maar ik ben zeker niet autistisch, tenminste dat ( beeld) denk ik. Maar zeker zullen velen een totaal verkeerd etiketje om hebben.

autisme kent vele vormen en gradaties dus dat is op zich al lastig als het gaat om 'terecht' of 'onterecht'. beeldenken en autisme hebben bepaalde kenmerken die overlappen. -veel info uit de omgeving opnemen (details, veel prikkels) -veel beelden waar je het juiste beeld uit moet vissen (leerproblemen op school) - van de hak op de tak (beelddenken gaat sneller dan woorddenken, en je kan er veel meer kanten mee op, men is niet altijd te volgen) -men zoekt vaker een prikkelarme omgeving op om rust in het hoofd te kunnen krijgen. (er zijn meer overeenkomsten/raakvlakken/overlappingen, maar dan gaat de tekst wat te lang worden) ;-) niet alle autisten zijn beelddenkers, maar als men weet dat een fotografisch geheugen (in 1 keer een klinkklaar plaatje hebben) vaker voorkomt bij mensen met een ASS denk ik dat er een aanknopingspunt is. Maar zoals met veel van dit soort dingen: het staat ter discussie en de wetenschap kan er zelf ook geen vinger opleggen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beelddenken
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fotografisch_geheugen
http://www.pdd-ig.nl/nl/andere/visueel

Autisten hebben iets met hun focus, de richting van hun aandacht. Die is nauw. Ook is er iets met het tempo waarin waarnemingen verwerkt kunnen worden. Voordeel is, dat hun aandachtsfocus op een detail gericht is, waardoor ze goed kunnen analyseren. Een ander effect is dat ze naastgelegen dingen (helaas) niet zien. Ook is het zo, dat ze de dingen los van hun context kunnen zien, waardoor abstract denken gemakkelijker is; en ook onbevooroordeeld denken. Het beelddenken is een manier om te komen tot betekenisverlening aan een waarneming. In verband met het tempoprobleem, vormt de autist zich een beeld van situatie. In dit geval een levendige ruimtelijke voorstelling, misschien wel compleet met kleuren geuren en allerlei details. Ik weet niet of of dit een probleem of juist een oplossing is. Het kost meer tijd, maar de uiteindelijke uitkomst van het denken is wel objectiever en beter.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100