Wordt je met borderline geboren, of ontwikkel je dat in de loop van je leven, en wat zijn de beste behandelingen daar tegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
12.5K

Het beste antwoord

Dit antwoord is waarschijnlijk geheel tegen de wetenschap in; borderline heeft te maken met het hebben van gevoeligheid, en de hardheid van de maatschappij waar je moeilijk mee om kunt gaan. Been there, done that... Zelf ben ik een tijdje in therapie hiervoor geweest wat mij tot op zekere hoogte geholpen heeft, maar het raakte mijn ziel niet. Van alle mensjes die ik heb leren kennen in therapie, zijn er vele die voor een deel nog met hun ziel onder de arm lopen, dus ja therapie kan je op weg helpen, welke de beste is, ik denk dat dat geheel persoonlijk is. Echter als je het gevoel hebt dat je meer wilt weten, of dat de term borderline niet precies de lading dekt die je voelt, vraag me dan maar...
Ik wens je heel veel succes, en neem de tijd voor jezelf om te helen, en jezelf te aanvaarden....veel kracht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

borderline ontwikkel je in de loop van je leven (vaak net na de pubertijd) de aanleg ervoor zal je waarschijnlijk al wel je hele leven hebben.

wat de beste behandelingen zijn, is natuurlijk discutabel, maar psychiatrische behandeling in combinatie met linehantraining of verstrainig vaak aangevuld met medicatie is de meest gangbare methode
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb je nog geen + of - gedaan, omdat ik nog een beetje twijfel aan je behandelingsmethode.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ontwikkelt het al eerder dan de pubertijd, maar een goede diagnose kan pas daarna gesteld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef je wel een plus. Dit om reden dat je de trainingen (welke je zo via Google kunt vinden) benoemd. Ben trouwens wel benieuwd wat tegenwoordig als gangbare medicatie wordt gebruikt.
sterredag
13 jaar geleden
volgens mij nog steeds lithium als meest gebruikt. ik heb het trouwens niet gegoogled, ik weet het uit ervaring.... en heb laatst nog met iemand gesproken die idd ook gewoon lithium krijgt. Al zit er tegenwoordig wel meer diversiteit in. En het ligt ook aan de ernst van de borderline, de ene is de andere niet. Verstraining is trouwens een intensiever training die vaak gegeven wordt als je opgenomen wordt (heb je er meer tijd voor) linehan volg je, 1 x per week een dagdeel bijvoorbeeld. waarbij er 3 clusters zijn, die vervolgens eenmaal herhaald worden.
sterredag
13 jaar geleden
btw zelf nooit lithium gebruikt, wel de linehantraining gevolgd. voor mensen met psychoses is medicatie nagenoeg on ontkombaar, medicatie hoeft niet altijd gegeven te worden als iemand geen psychoses heeft en niet aan automutulatie doet.
sterredag
13 jaar geleden
ach ja seroxat hoe kon ik die vergeten is idd ook een vaak gebruikte. Van de Vers wist ik niet dat ze daar ook andere structuren voor gebruikte, in mijn tijd was dat soms een of meerdere hele dagen per week, daar had ik geen tijd voor want heb daarom toen voor de linehan gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, hier was Linehan juist veel intensiever.
Oorzaken en risicofactoren borderline

Over oorzaken van borderline persoonlijkheidsstoornis (hierna borderline genoemd)valt nog weinig te zeggen. Wel zijn extra risico's bekend.

De extra risico's hebben te maken met:

* geslacht en leeftijd
* individuele kwetsbaarheid
* omgeving
* levensgebeurtenissen
Individuele kwetsbaarheid

* Erfelijkheid speelt een grote rol. [27-29]

het is grotendeels genetisch bepaald. maar je levensomstandigheden verergeren of "verzwakken"
de uitwerkingen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest gangbare denkwijze is momenteel dat borderline erfelijk bepaald is. Je genen bepalen of je borderline zou kunnen ontwikkelen.

Als dat zo is, hangt het van je omgeving (familie, vrienden, school, etc.) af of je het al dan niet ontwikkelt. Heb je een veilige, stabiele, liefdevolle omgeving, dan is de kans klein dat je het ontwikkelt. Mankeren er zaken aan je omgeving, dan is de kans veel groter. Als je het ontwikkelt, gebeurt dat meestal al in de vroege jeugd.

De beste behandeling bestaat niet. Dat is heel individueel. De een heeft genoeg aan gesprekken met een psychotherapeut, de ander heeft een heel behandelteam nodig, en weer een ander doet een Linehan-/of Vers-training en is er klaar mee.

Ik kan je overigens wel de Vers-training aanraden, als die in je buurt wordt gegeven en je het aankunt 1x per week een halve dag naar een groep toe te gaan. Ik heb hem zelf ook gedaan en het heeft mij heel erg geholpen.

Toegevoegd na 5 uur:
Blijkbaar verschilt de frequentie en duur van de Vers-training nogal. Of het dan te doen is voor je, is nog de vraag. Maar desondanks is het wel aan te raden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De borderline-persoonlijkheidsstoornis uit zich meestal in de adolescentie (jongvolwassenheid). Voor de oorzaken bestaat geen hard bewijs, maar er zijn wel aanwijzingen dat zowel genetische factoren als omgevingsfactoren een rol kunnen spelen. Volgens het DSM is de kans op de stoornis vijf keer zo groot indien de aandoening ook bij naaste familieleden voorkomt.
Algemeen wordt aangenomen dat deze factoren, in combinatie met de sociale omgeving bepalend zijn voor het ontstaan en verloop. Het is niet bewezen dat traumatische gebeurtenissen in de jeugd verantwoordelijk zijn, maar een hoog percentage BPS-lijders meldt wel degelijk seksueel misbruik of emotionele verwaarlozing in de jeugd. Door deze verwaarlozingen zijn er hechtingsstoornissen ontstaan.

Opvallend is dat de diagnose borderline bij vier tot vijf keer zoveel vrouwen als mannen wordt gesteld. De anti-sociale persoonlijkheidsstoornis wordt desondanks wel 'borderline voor mannen' genoemd. Dit komt wellicht omdat vrouwen de emoties (waaronder agressie) meer naar binnen richten waardoor die minder zichtbaar zijn, terwijl mannen zich meer op de buitenwereld afreageren.

Aan een enkel gesprek hebben deze mensen in behandeling niets. Langdurige therapie wordt dan ook aanbevolen. Soms is het leven voor mensen met deze stoornis draaglijker met medicijnen, meer kan worden verwacht van een gestructureerde omgeving waarin iedereen goed weet waar hij of zij aan toe is. Met psychotherapie zijn soms goede resultaten te bereiken. Soms weet een persoon de stoornis te overwinnen, maar als dit niet rond het 35e levensjaar is gebeurd, is de kans groot dat de stoornis van blijvende aard is. Behandelingen zijn onder meer de Dialectische gedragstherapie (DGT) en de VERS-cursus, beide vaardigheidstrainingen. DGT is voornamelijk gericht op het aanleren van vaardigheden om om te leren gaan met de klachten. Het kan de zelfdestructieve gedragssymptomen verminderen, maar heeft geen diepere persoonlijkheidsverandering als doelstelling.

Een nieuwe benadering, schema-therapie, patiënten met borderline persoonlijkheidsstoornis volledig zou kunnen genezen. Schema-therapie is een integratieve benadering, gebaseerd op de principes van de cognitieve gedragstherapie, aangevuld met technieken uit andere psychotherapievormen. Het succes van de therapie houdt verband met de duur en intensiteit: twee sessies per week, drie jaar lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wordt er niet mee geboren, je hebt wel aanleg/ gevoeligheid ervoor en door de omstandigheden waarin je opgroeit kan het tot uiting komen.

Een goede therapie is de LINEHAN therapie

http://www.elsh.nl/page66.php