De naam Hanna(h) is stukken ouder dan Johanna. Van eerstgenoemde wordt al melding gemaakt in 1 Samuël 1 vers 2: "En hij had twee vrouwen; de naam van de ene was Hanna, en de naam van de andere was Peninna. Peninna nu had kinderen, maar Hanna had geen kinderen." Dat lijkt mij de eerste vermelding van Hanna. Niet, zoals gesuggereerd werd, pas in het Nieuwe Testament.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Johanna, oude bijbelse naam

Johanna is een meisjesnaam, afgeleid van Johannes. Het betekent 'Jahweh is genadig' of ookwel 'de door God begenadigde' in het Hebreeuws.

De oudst bekende vermelding van een Johanna is vooralsnog die door Lucas, en wel in hoofdstuk 8, vers 3 van het Evangelie naar Lucas. Deze Sint Johanna was een volgelinge van Jezus. Zij was de vrouw van Chusas, de rentmeester van koning Herodes. Zij ontdekte ook de lege graftombe op de zondagmorgen na Jezus' kruisiging op Goede Vrijdag (Lucas 24:10).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer. ik kan niks meer toevoegen.;-)
+1
Hannah is een naam van Hebreeuwse afkomst.
Het betekent zoiets als 'bevoordeelde gratie".
Er zijn 24 namen van afgeleid:
Ann, Anna, Anne, Annie, Chana, Chanah, Chanha, Channach, Channah, Hana, Hanah, Hanalee, Hanalise, Hanna, Hanne, Hannele, Hannelore, Hannie, Hanny, Honna, Nan, Nanney, Nannie and Nanny.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hannele?? Nooit van gehoord, moet dat niet Hanneke zijn oid?
AWM
14 jaar geleden
Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Maar een Googeltje levert tegen de miljoen hits op...
Van SIRC BV, oftewel 'Skin Improvement Research Companie'.
Het is tevens een 'geregistreerde naam.