Is er een aandoening waarbij je hele haar wit is op jonge leeftijd?

Ik heb zelf al research gedaan maar het enige wat ik kan vinden is poliosis circumscripta. Dat is dat er een plukje haar wit is. Ik wil weten of er ook iets is waarbij je gehele haar wit is. Als dit echt niet bestaat, wat zou dan een goede, Latijnse naam zijn voor die aandoening? Ik schrijf een boek dus het hoeft niet perse realistisch te zijn maar dat heeft natuurlijk wel mijn voorkeur.

6 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vitiligo Kan pigment vlekken maar ook een totale uitval van pigment veroorzaken en ja wit haar . Ook na een periode dat haar begint te groeien na bestraling of andere (tijdelijke ) kaalheid hebt ik wel eens wit kleurloos haar gezien meestal tijdelijk . Ook heb ik een persoon bijna van de een op de andere dag grijs zien worden ( de uitgroei ). Door stress en extreme spanningen dacht men ? Maar bleek een auto immuun ziekte.

Antwoorden (2)

Dat zal dan iemand betreffen die behalve het witte haar ook rode ogen heeft. Die persoon heeft albinisme. Alle pigmentvorming in hun lichaam ontbreekt.

Toegevoegd na 2 uur:
Zij bijvoorbeeld http://debelgischeoptiekgids.be/PICS/ANATOMIE_PATHOLOGIE/albinisme003.jpg
Amadea
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+ Prima antwoord, nu nog uitleg over de minnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien omdat de vraag gaat over wit haar op jonge leeftijd. Niet over ook nog afwijkingen van de ogen en de huid. Dus niet over één van de twee vormen van albinisme.
https://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/ziekten_verschijnselen/albinisme_albino/
Op zich is het niet heel zeldzaam als mensen (meestal mannen/ jongens) al op vroege leeftijd grijs worden. Er bestaan een paar erg zeldzame ziekten waarbij dit gebeurt (denk bijvoorbeeld aan progeria) maar doorgaans is het iets dat "gewoon" in de familie voorkomt zonder dat er een ziekte achter zit.
De medische benaming voor het gewone grijs-worden op oudere leeftijd is "canities" ik dacht eraan om hieraan de medische term voor "vroegtijdig" toe te voegen. Dat zou dan dus "canities preacox" worden.

En wat schetst mijn verbazing: dat blijkt nog een echt bestaande term te zijn ook.
Eventueel zou je er nog de letters eci achter kunnen zetten. Dit is de afkorting voor "e causa ignota" oftewel door onbekende oorzaak.