kan ik nog van me medicijnen afkomen en was het een PPEA of epileptische aanval?

Ik heb vandaag precies 6 maanden geleden een hersen operatie gehad van me epilepsie af te komen. Nou heb ik eergisteren een aanval gekregen. Alleen zag die er anders uit dan voor de operatie. Ik wad al bezig met afbouwen van medicijnen maar gaf ook veel negatieve spanning.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
Erna55
6 jaar geleden
Neem contact op met je specialist of huisarts.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Met cbd en/of wietolie (met thc) zijn zeer goeie resultaten gehaald.
(oppassen i.c.m. medicatie) Ook is er veel met voeding te doen.
http://www.epilepsievereniging.nl/alles-over-epilepsie/behandelingen/voeding/ En er is o.a. bewijs voor magnesium en andere tekorten bij patiënten. Dus ja, er is goeie kans dat je van je medicatie af kan komen.

Het beste antwoord

Allereerst moet je het afbouwen van medicatie met je behandelend arts bespreken, daar kunnen wij niets over zeggen.

Voor wat betreft het onderscheid tussen een epileptische aanval en een pseudo-epileptische aanval geldt dat je alleen uitsluiting kunt krijgen als tijdens de aanval ook een EEG wordt gemaakt. Die is natuurlijk niet gemaakt eergisteren, dus 100% zekerheid ga je daarover helaas niet krijgen. Wel zijn er typische kenmerken die een epileptische aanval waarschijnlijker maken dan een niet-epileptische aanval en andersom. Vooral als er iemand bij je was toen het gebeurde, zal een ervaren aan de hand van de beschrijving je een inschatting kunnen geven. Ook dat geeft geen volledige zekerheid, maar afhankelijk van het precieze beeld kan het wel een (soms erg goede) indruk geven.

Zo zijn de bewegingen anders bij een pseudo-epileptische aanval. Bewegingen van ledematen zijn niet synchroon en het hoofd beweegt vaak van links naar rechts, terwijl een epileptische aanval er anders uit ziet. Soms stoppen de bewegingen tijdens een aanval even om daarna opnieuw te beginnen, wat je bij een epileptische aanval zelden zult zien. De ogen zijn vaak dicht, terwijl ze bij een epileptische aanval meestal open zijn. Bij een pseudo-epileptische aanval spreekt de patiënt soms, of probeert iets uit te brengen door mompelen of stotteren; dat gebeurt niet bij een (tonisch-clonische) epileptische aanval. Een epileptische aanval zal je je niet herinneren (opnieuw: ik heb het over een gegeneraliseerde aanval), een pseudo-epileptische heel vaak wél. Bij een pseudo-epileptische aanval gebeurt het zelden dat iemand zichzelf bevuilt, terwijl dat soms wel gebeurt bij epilepsie. Een pseudo-epileptische aanval kent meestal geen of een heel korte post-ictale periode van verwarring, lethargie, snurkgeluiden, hoofdpijn of veranderd gedrag. Wél is er vaak sprake van vermoeidheid, net als bij een epileptische aanval.

Zomaar wat voorbeelden, er zijn meer kenmerken waarmee je het onderscheid kunt proberen te maken. Zoals gezegd is het nooit 100%, maar het geeft een indruk. Belangrijk is ook dat pseudo-epileptische aanvallen niet zullen reageren op anticonvulsiva. Dus wanneer het een pseudo-epileptische aanval wás, betekent dit dat het inderdaad meer te maken zal hebben met stress rondom het afbouwen van de medicatie en niet zozeer met het afbouwen an sich.

Maar, zoals gezegd: dit is echt iets om te bespreken met je neuroloog. Die kan je veel meer vertellen en je gericht advies geven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik lag op me buik te blazen. Niet te schokken en had me ogen dicht. Ze hebben me met dormicum uit het insult gekregen. Lijkt dit nu meer op een PPEA of epileptisch insult?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kun je je de aanval zélf nog herinneren?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nee, alleen voor de aanval dat ik iets raars voelde en ging lopen en daarna kreeg ik u aanval en weet ik niks meer. Pas toen ik ruit was.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Denk je dat dit meer de kant op gaat van een PPEA of epileptisch insult?