Waarom blijven mijn schuine halsspier en gespannen?

Ik loop bij de fysiotherapeut voor nek en schouders en dat gaat aardig vooruit, maar ik doe iets waardoor de schuine halsspier en gespannen blijven en dat geeft daar een rotgevoel en met slikken.

Heeft iemand aanvullende ideeën wat ik kan doen naast februari fysiotherapie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.7K

Antwoorden (1)

Je zult toch echt moeten leren ontspannen. En daarnaast (indien op jou van toepassing): moeten leren om wel te letten op wat jouw lichaam jou vertelt, maar dat niet te overdrijven - als je begrijpt wat ik bedoel.

Ervan uitgaande dat jouw halsspieren daadwerkelijk gespannen zijn, zijn fysiotherapie en psychotherapie inderdaad goede mogelijkheden om iets aan de oorzaken te doen.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om de spieren tijdelijk iets te ontspannen. Dat kan met sommige cremes, maar ook met bijvoorbeeld botox. Met een botox-injectie kán de spier zich niet meer aanspannen, of nog maar beperkt aanspannen. Dat kán helpen om jouw lichaam te "dwingen" aan een nieuwe situatie te wennen.

De botox-methode wordt soms gebruikt bij mensen die zó gewend zijn om hun wenkbrauwen te fronsen, of juist omhoog te trekken, dat ze niet meer in staat zijn om die spieren te ontspannen. Een botox-injectie werkt meestal een paar maanden. Als je een paar maanden lang je wenkbrauwen niet in een bepaalde stand hebt kunnen zetten, "ontwent" je lichaam de onbewuste neiging om dat continu te doen.

Misschien (!!!) is dit bij jou ook mogelijk bij jouw halsspieren.

Maar... informeer vooraf heel goed bij echte medisch experts of deze methode in jouw geval, en voor jouw spieren, wel verantwoord is. Het is namelijk geen speeltje... Helaas wordt botox ook door allerlei "vage figuren" aangeboden, mensen die weinig verstand hebben van medische zaken. ALS je deze route wilt proberen, ga dan via de huisarts, of via een andere echte expert, en zeker niet via het Internet en/of via het alternatieve circuit.

Succes!

Cryofiel
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk dat ik deze spieren heb lopen 'pesten' doordat ik tijdje verkrampter ben gaan slikken en spanning heb opgebouwd. Dat slikken gaat al stukken beter en hoop dat ik het met fysiotherapie en eventueel oefeningen/yoga kan ontspannen. Vind botox nog best eng daarvoor, maar als rest niet werkt dan eventueel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat bedoel je met crèmes? Welke zouden wat verlichting kunnen geven? Het is zo lastig om te ontspannen voor me blijkt. Soms denk ik geef me maar een oxazepam. En niet omdat ik aan de pillen wil maar gewoon even minderond spanning. Maar aan de andere kant wil ik ze ook niet en pilloos dit oplossen.