kan posttraumatisch militairstress syndroom blindheid veroorzaken?

vriend denkt blind te worden,waarschijnlijk door post traumatisch militair stress syndroom, is dit mogelijk of ligt deze snel verlopende blindheid in een ander gebied?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Optiek
3.7K
Ritsuka
12 jaar geleden
Naar de huisarts met deze vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken veel blinde mensen, maar heb deze oorzaak nog niet gehoord, ga naar de huisarts en laat eventueel doorsturen naar neuroloog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de specialist natuurlijk. Weet wel dat stress kan leiden tot een verhoging van de bloeddruk, misschien dan ook tot een glaucoom? Dat kan blindheid tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm, per ongeluk op 'goeie vraag' geklikt... Ik heb hier nog nooit van gehoord en zou onmiddellijk naar de oogarts gaan (eerst de huisarts natuurlijk).

Antwoorden (2)

Ik wist dat er wat gevallen van bekend zijn en onderstaand onderzoek gaat daar ook inderdaad over. Mocht je geinteresseerd zijn kan ik het je eventueel toemailen als je er zelf niet bij kan.
Maar er zijn natuurlijk veel mogelijkheden. Ik zou je vriend in ieder geval even naar een militair arts sturen, die zijn daar wat meer ervaren in dan een standaard huisarts gok ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan en tegelijkertijd kan het niet. Het PTSS zorgt voor ernstige ontregeling van de hersenen en de processen daarin verlopen. In het geval van blindheid door PTSS zal het oog normaal functioneren, de oogzenuw die de informatie van het oog naar de hersenen transporteert zal ook nog goed werken. Vervolgens komt het signaal in de visuele cortex terecht, het hersengebied waar het signaal uit de ogen tot een beeld wordt gemaakt. Echter door PTSS zal dit aangemaakte beeld niet meer doorgestuurd kunnen worden naar een ander gedeelte van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het bewustworden van beelden. De PTSS maakt als het ware een soort van blokkade tussen deze twee communicerende hersengebieden. Doordat je je de beelden niet meer bewust kan worden, is de ervaring dat je blind bent, ondanks dat de ogen en visuele cortex goed functioneren.
Oftewel je bent blind en toch ben je het niet. Naar de precieze effecten van PTSS op het visuele vermogen wordt nog onderzoek gedaan en verschillende wetenschappers zijn het nog niet met elkaar eens over hoe deze blokkade precies werkt.