Wat is de reikwijdte van vrijgekomen asbest?

Hoe ver kan asbest neerdalen/schade opleveren vanaf een gebouw waar het door brand vrijgekomen is? Als je bijvoorbeeld op 5 km woont van een plek waar het bekend is dat asbest vrijkwam, in een nabijgelegen dorp, is het dan schadelijk? Er wordt namelijk nogal eens gesproken over 'een plek van neerdalen'. Wie weet dit?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel vooral: is schadelijk voor de gezondheid van bewoners van omliggende dorpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Als asbest vrij komt, zijn de deeltjes kleiner dan 0,01mm het gevaarlijkst.
Als je die inademt komen ze in je longblaasjes terecht, waar ze, als ze tegen het longvlies aanliggen, longvlieskanker kunnen veroorzaken.

De grotere deeltjes komen niet zo diep in de longen omdat ze afgevangen worden in de slijmvliezen van mond , luchtpijp en bronchiën. Door trilhaartjes worden ze naar buiten gewerkt. Je slikt ze af en zijn ze niet meer gevaarlijk voor het lichaam.

De gevaarlijke deeltjes zijn uiterst licht. Omdat ze zo klein zijn wegen ze bijna niets.
Door geringe gewicht zullen dus niet uitzakken in de lucht zodat de wind ze heel ver kan meevoeren.
In principe rond de wereld. Ze worden dan natuurlijk wel sterk verdund, zodat de concentratie aan vezels in de lucht sterk terugloopt. Maar omdat asbest geen veilige ondergrenswaarde heeft blijft ook een enkele vezel gevaarlijk, omdat die in het longvlies terecht kan komen.

Alleen als het regent zullen de asbestdeeltjes uit de lucht worden gewassen en op aarde terecht komen.
Maar als de grond weer opdroogt en ook het vezeltje droog op, dan kan het door wind weer de lucht in worden geblazen waar het weer gevaarlijk wordt.

In principe komt je er dus nooit meer van die gevaarlijke vezeltjes af. Tenzij ze in een rivier of in de zee terecht komen.

Als je op 5km van een brand woont waar de rook overheen is getrokken loop je gevaar.
Maar omdat de rook hoog in de lucht is, is de kans dat je een deeltje inademt erg klein.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zich klopt alles wat hier staat.
Aan de andere kant is, voor zover ik weet, nog nooit aangetoond dat een longkankergeval veroorzaakt is door een geringe hoeveelheid grijze asbest. Theorie, praktijk en reclame door asbestverwijderaars. Hoe gevaarlijk is het echt?
Edraket
10 jaar geleden
Het is levensgevaarlijk als kleinere vezels worden ingeademd.
Dat blijkt uit het feit dat er geen veilige ondergrens is qua asbestconcentratie.
Heel veel chemische stoffen hebben een veilige ondergrens. Dan zijn er geen waarneembare effecten op de gezondheid, als men 40 jaar 8 uur per dag werkt in concentraties lager dan die ondergrens .
Bij asbest niet. Een enkele vezel kan genoeg zijn om mesothelioom te veroorzaken.
.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is dus de theorie en goeie reclame. Ken je één praktijkvoorbeeld van iemand die door een kleine hoeveelheid grijze asbest kanker heeft gekregen?
Edraket
10 jaar geleden
Ja twee ex-collega's
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zouden ze over o.a. die twee eens een studie moeten doen.
Ik ken geen beschreven gevallen en kan ze ook niet vinden, zou goeie reclame zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ trouwens, want antwoord ik ok.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de goede uitleg, +1!