Waarom zeggen we “proost” of “gezondheid” als iemand niest? Omdat een oud bijgeloof zegt dat als je niest je ziel je lichaam eventjes verlaat.En dan maakt een demon daar gebruik van maar als je dan gezondheid zegt zal de demon een beetje afstand houden.Sommige mensen dachten dat niezen een goed voorteken was.Een paar voorbeeldjes van niezen:
-als er bij het uitvaren met een schip aan bakboord word geniest komt men slecht weer tegen maar als er aan stuurboord word geniest word het een goede reis.
-als je s’ochtends voor het ontbijt niest krijg je diezelfde week een cadeau.
-drie keer niezen brengt mooi weer.
- als de bruid of bruidegom tijdens hun huwelijks ceremonie niest brengt het ongeluk.
Dit is niet alles want de schotten hebben ook iets verbonden aan het niezen; ze geloofden dat een pasgeboren baby onder betovering van een fee was totdat hij voor het eerst nieste, waardoor de betovering verbroken was.Schotse vroedvrouwen namen dus bij de bevalling spul mee om het niezen te bespoedigen.
De Zoeloes denken dat als je niest dat je dan de kwade geesten oproept.

“Gezondheid” of “proost” zeggen als iemand niest is niet alleen een bijgeloof maar tegenwoordig zeggen mensen het ook voor de aardigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar haal je het allemaal vandaan?
Durf bijna niet meer te niezen!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan word de volgende dag een mooi weer.!

Andere antwoorden (6)

Omdat men vroeger dacht mensen wel eens bezeten konden zijn door kwade geesten en ander ongerief.
Door het niesen kwamen die naar buiten, Dit was goed voor de mens, je werd er gezonder/ beter van
anneliez
13 jaar geleden
Niezen is een reactie van he lichaam en was niet zelden een teken van ziekte of ongezondheid. Iemand wensen dat hij zijn gezondheid weer hervindt ligt dan erg voor de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het ongezond klinkt en je daarom iemand goede gezondheid toewenst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat tijdens het niezen al je organen voor eventjes stil gaan ook je hart klopt dan even niet. Een bijgeloof zegt ook dat je ziel ook heel even je lichaam verlaat. Alles gaat dan voor eventjes stil.. Wij zeggen elkaar leef lang net als Grieken die zeggen dat ook tegen elkaar als iemand heeft geniest…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger dacht men dat ziekte door de lucht werd doorgegeven en dat iemand die nieste een ziekte verspreidde. Door gezondheid te zeggen wenste men voor zichzelf en voor degene die nieste gezondheid. Want men geloofde er heilig in dat goede wensen hielpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wenst iemand gezondheid toe. Als je niest is dat een teken dat je verkouden gaat worden of ziek. In Spanje zeggen ze: Jesus! als een schietgebedje voor je gezondheid, men reageert ook met: gracias! In Nederland klinkt t weer heel anders, reageren met Jezus wanneer iemand niest, lijkt alsof je zou vloeken