Hoe kan ik gewoon door slapen en niet wakker worden in de nacht?

In de laatste weken word in een heel week twee of drie keer wakker in de nacht. Dit komt meestal door als ik iets angstig heb bekeken. Hoe dan ook, hoe kan ik doorslapen wanneer ik wakker word? Zijn daar voor methodes?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Iedereen wordt meerdere keren per nacht wakker, maar de meeste mensen herinneren zich dat de volgende morgen niet, of deze momenten duren maar heel kort. Dat je wakker wordt terwijl je wil slapen is dus niet zo bijzonder.

Je zou kunnen (proberen te) vermijden dat je angstige dingen ziet. De vraag is of dat mogelijk is. Als het gaat om films of documentaires dan kan je die wel negeren, maar de meeste mensen willen natuurlijk wel het nieuws zien. Daar kunnen ook angstige dingen in voorkomen.

Belangrijk is te ontspannen. Dat kan in de tijd vóór het slapen gaan, maar is natuurlijk ook belangrijk bij het inslapen en bij het slapen zelf. Welke manier van ontspannen voor jou het beste is, zal je zelf moeten nagaan. Er zijn allerlei manieren om te ontspannen.

Verder zijn voor een goede nachtrust nodig: een koele kamer, stilte, prettig zittende kleding (of geen kleding), een prettige slaapplaats met voldoende warme dekens of een dekbed, enzovoort. Zorg ervoor dat al deze zaken in orde zijn.
Antoni
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Als je toch spannende films, documentaires of nieuw wil kijken, doe dat dan niet 's avonds voor je gaat slapen. Tegenwoordig kun je bijna alles zien op het moment dat het jou uitkomt, dus ook begin van de avond een film of serie kijken en daarna nog even (een paar uur, niet een kwartiertje!) iets ontspannends doen voor je gaat slapen. Nieuws kijk ik al jaren niet meer. Ik lees het nieuws, dan ben ik op de hoogte zonder dat er allerlei beelden en geluiden in mijn hoofd nestelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Prima antwoord +, alleen of stilte nodig is om te kunnen slapen betwijfel ik, dat zal per persoon anders zijn. In de buurt waar ik woon rijden veel auto’s, zijn een aantal kroegen in de omgeving en vooral ‘s ochtends is er veel lawaai van vrachtwagens. Als ik niet thuis slaap, lig ik vaak uren wakker van de stilte.
Antoni
6 jaar geleden
Om te beginnen is het belangrijk je te realiseren dat het niet erg is dat je even wakker bent. Daarmee zorg je al voor wat ontspanning. Even iets lezen kan ontspannend werken en je gedachten verzetten. Voor sommigen kan dat een deel van een roman zijn, maar misschien is het verstandiger een afgerond geheel te lezen, zoals een kort verhaal of een gedicht. Je kan even wat eenvoudigs drinken of eten als je daar zin in hebt, maar doe dan niet te veel lampen aan, en kies iets wat je meteen kan gebruiken. Als je in bed ligt, kan je deze oefening doen, waarbij je steeds een lichaamsdeel heel bewust ontspant: sluit je ogen en richt je aandacht op een deel van je lichaam, dat je steeds verandert. Wanneer je je op een bepaald lichaamsdeel focust, ontspan je dit heel bewust. Ga van boven naar beneden totdat je je hoofd helemaal gaat ontspannen. De kans is groot dat je dan (weer) in slaap valt. De volgorde kan dus zijn: ene been, andere been, ene arm, andere arm, romp, hoofd. Zoals al aangegeven, is wat het beste werkt voor iedereen anders. Dus ik raad je aan zelf ook op zoek te gaan naar een geschikte techniek.