Moet je voor nachtblind in de auto eerst naar een opticien om je ogen na te laten kijken, of kun je daar zomaar een bril voor kopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, daar is bijna niks aan te doen. Wat mij een beetje helpt is het dragen van een bril met gele glazen (zonder sterkte). De glazen werken als filter en versterken het contrast, dus zie je uiteindelijk meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nachtblindheid is een aandoening van het netvlies van het oog (ICD-10 H53.6, E50.5). Nachtblindheid is het slecht of helemaal niet kunnen zien wanneer er weinig licht is. Dat kan 's avonds of 's nachts zijn, maar ook binnen bij zwakke verlichting. Zeer vervelend is dat iemand met nachtblindheid bij de overgang van licht naar donker altijd enige tijd nodig heeft om te kunnen kijken. Het kan tot ongeveer een uur duren voordat zien in het donker optimaal is. Bij nachtblindheid zijn altijd beide ogen in dezelfde mate aangetast. Als er slechts één oog is aangedaan, dan is er sprake van een oogziekte, bijvoorbeeld netvliesloslating. Een specifieke vorm van nachtblindheid is nachtbijziendheid (nachtmyopie). Daardoor hebben sommige bijzienden in het donker een sterkere bril nodig dan normaal. Het is belangrijk om vast te stellen dat iemand last heeft van nachtblindheid om ongelukken te voorkomen. Bijvoorbeeld door 's avonds geen auto meer te rijden. Want wie nachtblind is, is in het donker een gevaar op de weg. Een nachtblinde kan de zijkanten van de weg niet zien. Voor meer info lees onderstaande link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf ook nachtblind. Het betekent dat je lichtverlies in je ogen hebt. Bij helder daglicht merk je er niets van, maar bij schemer en nachtduister zie je een heel stuk minder dan anderen. Bij mijn weten is er geen bril die het kan corrigeren. Wel moet je zorgen dat je bril goed aangepast is aan bijziendheid, want anders is je beeld daardoor al vaag.
Het is heel vervelend, want je kunt je een heel stuk minder goed orienteren als andere mensen.
Met mijn tomtom kom ik dan toch altijd nog op de plaats van bestemming.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nachtblindheid bestaat in een aantal varianten. Je kunt uitzoeken van welke variant(en) jij last hebt. Als je bijvoorbeeld niet alleen nachtblind bent, maar ook nachtbijziend, kan een (sterkere) bril helpen. Als je puur nachtblind bent, zit er maar één ding op: niet meer autorijden als het donker is. Je bent dan namelijk een gevaar op de weg. Je ziet fietsers en voetgangers niet meer, je mist een flink aantal borden en andere aanwijzingen. Veel mensen denken dat ze nog wel goed kunnen rijden "omdat ze zo voorzichtig zijn", of "omdat ze alleen maar in een bekende omgeving rijden". Maar die mensen hebben geen weet van alle bijna-ongelukken die ze veroorzaken doordat ze vlák langs een (voor hen onzichtbare) fietser rijden. Er zijn wel brillen die enigzins helpen. Dat zijn vaak brillen met gele glazen. Die brillen helpen echter alleen tegen het verblindingseffect: bij nachtblindheid hoort ook dat je extra snel verblind wordt door de lichten van een tegenligger, en dat effect wordt door zo'n bril wel wat verminderd. Maar die fietsers en die voetgangers zie je nog steeds niet, ook niet met zo'n gele bril. In de afbeelding zie je links wat een normaal ziende persoon ziet, rechts wat een nachtblinde persoon ziet. Je kunt je voorstellen dat die arme fietser compleet onzichtbaar is, hoe goed zijn fietsverlichting ook werkt.
Cryofiel
14 jaar geleden
@me, niet dus. Je ziet wel wat beter in de zin dat je minder last hebt van verblinding door tegenliggers. Iemand met goede ogen wordt door een tegenligger maar een klein beetje verblind, en zodra de tegenligger voorbij is ziet hij alles weer. Een nachtblinde wordt door een tegenligger enorm verblind, en wanneer de tegenligger voorbij is, duurt het nog tien minuten voordat hij weer een beetje iets kan zien. Tegen dit effect helpt zo'n bril met gele glazen. Die fietser aan de rechterkant van de weg, of die voetganger op het zebrapad - die zie je als nachtblinde domweg niet. Daartegen helpt ook zo'n gele bril niet.

Antwoorden (2)

Nachtblindheid kan niet met een bril worden opgelost.
De opticien kan wel even meten of je misschien ook bijziend bent, en daar een bril voor geven.
De opticien kan ook bekijken of het noodzakelijk is dat de oogarts even naar je nachtblindheid kijkt. (verlies van lichtgevoeligheid van het netvlies, niets tegen te doen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je nachtblind, dan is het zeker nuttig om eens naar de opticien te gaan. Meld dan dat je specifiek voor nachtblindheid komt.

Nachtblindheid bestaat namelijk in een aantal varianten. De opticien kan uitzoeken van welke variant(en) jij last hebt.

Als je bijv. niet alleen nachtblind bent, maar ook nachtbijziend, kan een (sterkere) bril helpen. Ben je alleen "gewoon" nachtblind, dan hoef je 's nachts geen andere sterkte brillenglazen te gebruiken.

De opticien moet wel weten dat je voor nachtblindheid komt, zodat hij (indien zijn meetapparatuur dat toelaat) je zowel bij helder licht als onder donkere omstandigheden kan testen.

Maar los van dat, als je nachtblind bent in de zin van het niet kunnen zien van zwak verlichte objecten, zit er maar één ding op: niet meer autorijden in het donker. Je bent dan namelijk een gevaar op de weg. Je ziet fietsers en voetgangers niet meer, en je mist flink wat borden en andere aanwijzingen.

Veel mensen denken dat ze nog wel goed kunnen rijden "omdat ze zo voorzichtig zijn", of "omdat ze alleen maar in een bekende omgeving rijden". Maar die mensen hebben geen weet van alle bijna-ongelukken die ze veroorzaken doordat ze vlák langs een (voor hen onzichtbare) fietser rijden.

Er zijn wel brillen die enigzins helpen. Dat zijn vaak brillen met gele glazen. Die brillen helpen echter alleen tegen het verblindingseffect: bij nachtblindheid hoort ook dat je extra snel verblind wordt door de lichten van een tegenligger, en dat effect wordt door zo’n bril wel wat verminderd. Datzelfde geldt voor het feit dat iemand die nachtblind is, behoorlijk lang (tot tien minuten of nog langer!) verblind *blijft* na eenmaal kort verblind te zijn geweest; dit terwijl een normaal ziend persoon slechts eventjes verblind is, en dan nog maar heel weinig, en dat zijn verblindheid binnen slechts enkele seconden verdwenen is.

Tegen de verblinding zelf en tegen het lang verblind blijven helpen die gele brillen dus wel; en die brillen kun je gewoon zelf kopen. Die brillen helpen echter NIET bij het beter zien van zwak verlichte objecten zoals fietsers (ook als ze fietsverlichting voeren) of voetgangers op een zebrapad.

Daarom: ben je nachtblind, rijd dan in het donker geen auto - alle fietsers en voetgangers zullen je dankbaar zijn.

In de plaatjes zie je links wat een normaal ziende persoon ziet, rechts wat een nachtblinde persoon ziet. Je kunt je voorstellen dat die arme fietser compleet onzichtbaar is, hoe goed zijn fietsverlichting ook werkt.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel