Ik ben nu 24, en ik slik vanaf mijn 13e a 14e anti-depressieva. Is dit schadelijk voor de hersenen? Aangezien de hersenen pas net uitgegroeid zijn?

Ik ben een beetje bang dat mijn hersenen nu beschadigd zijn, of slecht beinvloed. En dat ik niet meer kan stoppen met de medicatie. Ik wil graag afbouwen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zou ik mogen vragen waarom je dan antidepressiva slikt? of is dat vertrouwelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag je vragen. Ik heb het gekregen toen ik erge last had van paniekaanvallen en depressie. Ik heb later de diagnose ADD en gegeneraliserende-angststoornis gekregen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het waarom is niet relevant bij deze vraag. De behandelaars moeten beslissen en wij (leken) moeten hier echt met de vingers van afblijven. Al is het nog zo goed bedoeld.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat je wilt stoppen of afbouwen, is prima. Maar doe dat wel in nauw overleg met je arts, anders kan het heel erg onverantwoord zijn! Of je hersenen beschadigd zijn, doet er niet meer toe. ALS het is gebeurd, is het gebeurd - daar verander je dan niets meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kikobob ja gelijk heb je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kikobob, je heb idd gelijk. Ik ga zowieso niet zelfstandig afbouwen hoor. Ik vroeg me wel echt af of mijn hersenen beschadigd zijn ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat het de moeite waard is om in overleg met je specialist aan afbouw te gaan werken. Je hebt de 'hormooncakewalk' van de puberteit inmiddels achter de rug en bent een heel ander mens dan toen je 14 was. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stippel....goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima reactie Cryofiel!
Cryofiel
12 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik vragen welke medicijnen je gebruikt?
Naar het gebruik van prozac bij kinderen is veel onderzoek gedaan. Bij mijn weten is dat sowieso niet schadelijk. (Afgezien van de verhoogde zelfmoordkans maar dat is weer een ander verhaal.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik (seroxat) Paroxetine 20mg, 1 tablet per dag. Bedankt jullie die meedenken!

Antwoorden (6)

Ik neem aan dat je altijd onder controle hebt gestaan bij huisarts of riagg. Ik zou me geen zorgen maken over hersenbeschadiging.
Ik wil wel met klem zeggen dat je niet gaat stoppen of afbouwen zonder hulp van je behandelaar
Veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik heb niet altijd onder controle gestaan. Alleen in het begin. Meerkanten heeft mij een keer te snel af laten bouwen. Viel helemaal terug in paniek. Sindsdien nooit meer afgebouwd. En ook geen controle meer gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mij ook twee keer gebeurd. Het is totaal misgegaan. Ik slik nu ruim 20 jaar antidepressiva en denk dat ik ze mijn levenlang zal moeten slikken.maar datt isnog altijd beter dan angst, paniek, en regelmatig in een 'dip'raken waar je maar niet uit lijkt te kunnen komen.
Nogmaals niets op eigenhoudje gaan doen enwederom veel sterkte. Heb hier zelf ook ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg tranen in mijn ogen als ik jouw verhaal lees. Het is zo herkenbaar. Ik ben af en toe ten einde raad! Als het goed gaat krijg ik na een tijd een vreselijke dip, het wisselt elkaar de heletijd af. Ik word er zo moe van..Ik krijg langzamerhand ook weer paniek en angst gevoelens. Bedankt voor je berichtje, en ik ga dit zeker niet op eiegn houdje doen. Liefs
Tijdens de ontwikkeling maken onze hersenen een grote verandering door. Op bepaalde momenten zijn sommige hersendelen gevoeliger voor schadelijke factoren van buitenaf dan op andere momenten.

Er is echter nog vrij weinig bekend over de invloed van antidepressiva op de hersenen en hersenontwikkeling.

Als je graag de medicatie wil afbouwen, neem dan contact op met je huisarts. Hij/zij zal je zeker verder helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn arts zei dat het geen kwaad kan langdurig het te slikken. Ik slik t zelf ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, anders zou het niet gebruikt worden. Er zijn wel bijwerkingen natuurlijk maar die hebben niet zo zeer met de hersenen te maken. Je kunt wel manisch ervan worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anders zou het niet gebruikt worden? Wat een drogreden! -----
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mooi he ;)? Zelf verzonnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef dan niet zo'n ondoordacht antwoord. Je kunt de vraagsteller hiermee in paniek brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paniek? Haha grappig hoe erg overdrijving hedendaags wordt toegepast
Ja, het is schadelijk.
Je slikt nu 10 jaar harddrugs en je hersenen zijn niet gewend normaal met hun serotonine om gaan.
Maar dat is in het algemeen en dus voor iedereen anders, ook is de kans klein dat het een beschadiging is, "slecht beïnvloed" vind ik een hele goeie verwoording van jou.

Dat klinkt hard, maar zoals Cryofiel zegt is dat een gegeven, iets waar je rekening mee kan houden, maar niet meer dan dat.

Volgens de bijsluiter moet je sowieso in minimaal 4 weken afbouwen, maar na 10 jaar gebruik kan je dat ook verlengen. (dit wel in overleg met een arts, ik geef alleen opties, zodat jij zelf een betere beslissing kan maken, want jij bepaalt uiteindelijk niet je arts)
Je zou bijvoorbeeld ook in 3 of 6 maanden kunnen afbouwen.

Iets anders:
Wel eens over depressie en magnesium tekort gelezen?
http://selwyndonia.nl/site/2010/magnesium-een-natuurlijke-angst-bloeddruk-en-depressieremmer/
(neem wel een goeie: magnesiumoxide is slecht opneembaar, magnesium-citraat of -chelaat zijn wel goed en kan je ook naast antidepressivaieva nemen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Hoe weet je dit eigenlijk?
Ik baal dat ik niet eerder gestopt ben. Maargoed het is niet anders. Bedankt voor je uitleg en advies! Ik ga zeker even dat stukje lezen over magnesium. Groet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is eigenlijk een redelijk algemeen stukje over antidepressiva, ik heb wel gecheckt dat Paroxetine een serotonine-heropnameremmer is (net als o.a. Prozac) en of er bijzonderheden over bekend zijn.
Geen persoonlijke ervaring, wel twee ooms die slikken, dus daarom er veel over gelezen. Dat stukje over magnesium is wel eigen ervaring, alleen dan omdat ik slecht sliep. Een bijeffect voor mij was dat ik er veel leuker door ging dromen, dus bij mij deed het meer dan alleen beter slapen.
Magnesium en ADD hebben ook wat met elkaar te maken, maar daar merk ik weinig van, schijnt ook dat dat vooral bij jonge kinderen effect heeft. Nooit balen dat je niet eerder gestopt ben, ten eerste kan je dat toch niet terugdraaien en ten tweede weet je niet hoe je leven er anders uit had gezien. Dat had zowel beter als slechter kunnen zijn. Gewoon blij proberen te zijn met wat je nu hebt en daarmee verder gaan. Zijn er andere redenen waarom je wilt stoppen?
Alleen omdat het ongezond is, of ook omdat je bijvoorbeeld het idee hebt dat je dingen minder beleefd. stips voor stoppen:
Een goeie psychotherapeut en vrienden/familie waar je mee kan praten.
Sporten, liefst ook met vrienden die je motiveren/dwingen iedere keer te gaan. Komt goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stips = Tips

En hier alles nog een keer op een rijtje:
http://www.stoppenmetantidepressiva.nl/site/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=59
Je wordt al moe als je het allemaal leest, maar goed voorbereiden scheelt een stuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Ik wil stoppen omdat het me idd ongezond lijkt. Ook merk ik dat ik ineens heel depressief word. Maar dat kan ook gewoon hormonen zijn. Het is maar gissen denk ik. Ik ga er een keer rustig voor zitten om dat artikel te lezen. Nogmaals bedankt!
De lange termijn effecten van chronisch gebruik van anti-depressiva (en dan met name de SSRI's) zijn niet bekend. Het lijkt echter aannemelijk te zijn dat langdurig gebruik wel schadelijk is voor de hersenen.

Als je serieus wilt stoppen...ik heb een antwoord op een soortgelijke vraag gegeven waar je misschien wat aan hebt:

http://www.goeievraag.nl/vraag/slik-100-mg-2x-daags.257071

Ik denk dat het een understatement is om te zeggen dat SSRI's grote rotzooi zijn. Het is en blijft jouw keus als je ermee wilt stoppen, niet die van je arts. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je niet heel erg voorzichtig moet zijn met dergelijke zwaar verslavende middelen, zeker na ze al zolang gebruikt te hebben.

In ieder geval...succes.