Ik ben nu 24, en ik slik vanaf mijn 13e a 14e anti-depressieva. Is dit schadelijk voor de hersenen? Aangezien de hersenen pas net uitgegroeid zijn?

Ik ben een beetje bang dat mijn hersenen nu beschadigd zijn, of slecht beinvloed. En dat ik niet meer kan stoppen met de medicatie. Ik wil graag afbouwen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik neem aan dat je altijd onder controle hebt gestaan bij huisarts of riagg. Ik zou me geen zorgen maken over hersenbeschadiging. Ik wil wel met klem zeggen dat je niet gaat stoppen of afbouwen zonder hulp van je behandelaar Veel sterkte.

Tijdens de ontwikkeling maken onze hersenen een grote verandering door. Op bepaalde momenten zijn sommige hersendelen gevoeliger voor schadelijke factoren van buitenaf dan op andere momenten. Er is echter nog vrij weinig bekend over de invloed van antidepressiva op de hersenen en hersenontwikkeling. Als je graag de medicatie wil afbouwen, neem dan contact op met je huisarts. Hij/zij zal je zeker verder helpen.

Bronnen:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/psych...

Mijn arts zei dat het geen kwaad kan langdurig het te slikken. Ik slik t zelf ook

Nee, anders zou het niet gebruikt worden. Er zijn wel bijwerkingen natuurlijk maar die hebben niet zo zeer met de hersenen te maken. Je kunt wel manisch ervan worden

Ja, het is schadelijk. Je slikt nu 10 jaar harddrugs en je hersenen zijn niet gewend normaal met hun serotonine om gaan. Maar dat is in het algemeen en dus voor iedereen anders, ook is de kans klein dat het een beschadiging is, "slecht beïnvloed" vind ik een hele goeie verwoording van jou. Dat klinkt hard, maar zoals Cryofiel zegt is dat een gegeven, iets waar je rekening mee kan houden, maar niet meer dan dat. Volgens de bijsluiter moet je sowieso in minimaal 4 weken afbouwen, maar na 10 jaar gebruik kan je dat ook verlengen. (dit wel in overleg met een arts, ik geef alleen opties, zodat jij zelf een betere beslissing kan maken, want jij bepaalt uiteindelijk niet je arts) Je zou bijvoorbeeld ook in 3 of 6 maanden kunnen afbouwen. Iets anders: Wel eens over depressie en magnesium tekort gelezen? http://selwyndonia.nl/site/2010/magnesium-een-natuurlijke-angst-bloeddruk-en-depressieremmer/ (neem wel een goeie: magnesiumoxide is slecht opneembaar, magnesium-citraat of -chelaat zijn wel goed en kan je ook naast antidepressivaieva nemen)

De lange termijn effecten van chronisch gebruik van anti-depressiva (en dan met name de SSRI's) zijn niet bekend. Het lijkt echter aannemelijk te zijn dat langdurig gebruik wel schadelijk is voor de hersenen. Als je serieus wilt stoppen...ik heb een antwoord op een soortgelijke vraag gegeven waar je misschien wat aan hebt: http://www.goeievraag.nl/vraag/slik-100-mg-2x-daags.257071 Ik denk dat het een understatement is om te zeggen dat SSRI's grote rotzooi zijn. Het is en blijft jouw keus als je ermee wilt stoppen, niet die van je arts. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je niet heel erg voorzichtig moet zijn met dergelijke zwaar verslavende middelen, zeker na ze al zolang gebruikt te hebben. In ieder geval...succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100