Tetanusvaccinatie na 10jaar (als hij dus weer uitgewerkt is) weer herhalen of onzin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Alleen als je op vakantie gaat naar bepaalde landen. Het is in Nederland niet verplicht, maar in bijvoorbeeld Roemenië wordt het aangeraden om een DTP (Difterie tetanus polio) vaccinatie te halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loopt iemand na het negentiende jaar een wond op, dan zal bekeken moeten worden of een tetanusvaccinatie nodig is.

Als dit het geval is, wordt er één injectie gegeven.

De tetanusbacterie plant zich voort zonder zuurstof. Als er zuurstof bijkomt, gaat de bacterie dood. Een wond moet dus diep zijn om te kunnen overleven. Dit is de reden dat er bij oppervlakkige schaafwonden geen vaccinatie hoeft worden gegeven.

Bij de volgende wonden moet een vaccinatie overwogen worden:

-Bij een vieze wond

-beet van een dier

-de omstandiheden waar de wond is ontstaan. In een schone keuken geeft een diepe wond minder kans op besmetting dan een klein sneetje van een vies zakmes.

-de behandeling van de wond, een wond die meteen goed schoongemaakt is, geeft ook minder kans op besmetting dan een wond waar niks aan gedaan is.

-wanneer iemand voor het laatst is gevaccineerd. Is dit korter dan 10 jaar geleden, dan is er geen vaccinatie nodig. Is dit langer dan 10 jaar geleden dan is één vaccinatie nodig.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dus niet gelijk een Tetanus vaccinatie halen als deze verlopen is na 10 jaar.