Mijn ouders zijn 2 dagen geleden in aanraking gekomen met een kind die de waterpokken heeft (toen nog niet zichtbaar). Kunnen ze nu iemand besmetten?

Mijn ouders hebben natuurlijk al de waterpokken gehad vroeger, maar dat neemt waarschijnlijk niet weg dat ze evengoed besmet kunnen raken met het virus en het nog wel met zich mee kunnen dragen; en ook over kunnen dragen aan een kindje wat het nog niet heeft gehad. Is dit correct?

Of hoef ik mij geen zorgen te maken? Is het zo dat als iemand ooit de waterpokken heeft gehad, dat deze persoon dan ook het virus niet meer met zich mee kan dragen?

Graag jullie advies. Moet ik het zeker voor het onzekere nemen en voorlopig even niet bij mijn ouders op bezoek gaan met onze zoon? Ik ga namelijk over twee weken op vakantie naar Turkije en zit niet te wachten op ziek kindje op het vakantie-adres.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
22.3K

Het beste antwoord

Iemand die met een ziekte besmet is kan anderen besmetten. Ook als ie zalf niet ziek is en ook nooit ziek wordt.
Berucht is dan ook een amerikaanse vrouw, besmet met pokken maar nooit ziek geweest.
Ze heeft wel meerdere anderen besmet en die zijndaaraan toen overleden.

Volgens de uitgebreide info van de eerste antwoordgever kun je waterpokken verspreiden via druppeltjes in de lucht.
Derhalve kunnen je ouders besmettelijk zijn ondanks dat ze zelf geen ziekte verschijnselen hebben. Is echter niet simpel na te gaan.

Echter, dat geldt ook voor vele anderen die niet ziek zijn....gordelroos krijg je bv. vooral op momenten dat je eigen weerstand door bv een andere infectie tijdelijk zwakker is.

ps. Mijn oom is aan de gevolgen van gordelroos overleden op overigens hoge leeftijd. (90 plus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waterpokken (Varicella) wordt veroorzaakt door het varicella-zoster virus, dit virus is identiek aan het virus herpes-zoster (gordelroos). Waterpokken is een goedaardige ziekte die echter bij kinderen met een verminderde weerstand levensbedreigend kan zijn. De ziekte komt over het algemeen voor bij kinderen tussen de twee en zeven jaar.

Incubatietijd
Twee tot drie weken.

Verschijnselen
Deze ziekte begint met vlekjes, die de tweede dag overgaan in blaasjes. De blaasjes drogen na enige tijd in. Er ontstaan dan korstjes die er afvallen zonder littekens achter te laten.
De blaasjes komen voor op romp, gezicht en ledematen en soms enkele in de mond. Koorts en jeuk komen voor, maar maken het kind niet echt ziek. Door krabben kunnen de blaasjes geïnfecteerd raken.

Besmettelijkheid
Deze ziekte is zeer besmettelijk. Besmetting vindt plaats via besmette luchtdruppeltjes of door direct contact met de blaasjes.
Vanaf één dag voor het uitbreken van de blaasjes, totdat de huidblaasjes zijn ingedroogd, is het kind besmettelijk. Dit duurt meestal tien dagen.

Verzorging
De jeuk kan bij kinderen ouder dan twee jaar eventueel met een mentholgel behandeld worden. Houd de nagels van uw kind schoon en kort. Vermijd krabben, dit verergert de jeuk en kan littekens veroorzaken.
Wanneer uw kind geen koorts heeft, mag het naar buiten. Vermijd wel het contact met andere kinderen en laat uw kind niet in het zand of de modder spelen, omdat waterpokken door bacteriën geïnfecteerd kunnen worden. Als er plekjes in de keel aanwezig zijn en uw kind heeft keelpijn, dan kan een waterijsje of koude drank verlichting bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus de huisarts die je onderzoekt, kan het ook overbrengen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo, ik heb 3x waterpokken gehad en meerdere mensen die ik ken hebben het vaker dan 1x gehad in hun leven dus het zou zeker wel kunnen.