Waarom zorgt roken voor een duizelig gevoel

Als ik heel zwaar rook geeft dat zo'n duizelig en zweverig gevoel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.2K

Antwoorden (5)

Dat komt rechtstreeks en uitsluitend van de nicotine. Ik heb het zelf ook als ik sigaretten rook (met shag, dat ik veel dunner draai nergens last van).
Wellicht met je op zoek naar wat lichtere sigaretten of zelf dunner gaan draaien, al zul je er op een gegeven moment wel aan wennen. Zelf vind ik het niet prettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of gewoon stoppen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ook een optie kunnen zijn, maar dat moeten mensen helemaal voor zichzelf uitmaken. Ik ben niet van de antirookmaffia.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is heel, heel moeilijk. Nicotine is gigantisch verslavend. Nicotine (als je het tenminste niet in zulke hoeveelheden neemt dat je er duizelig of zweverig van wordt) geeft de roker het gevoel dat hij heel "helder" wordt, heel alert, en dat hij zich fijn voelt. Stoppen met roken betekent een einde aan die helderheid, die alertheid, en geen fijn gevoel meer. Sterker nog, de ontwenningsverschijnselen zullen een heel duf, ziek, domperig gevoel geven. Wat een roker zich niet realiseert is dat dat heldere, alerte gevoel helemaal niet zo bijzonder is. Het is het gevoel dat de niet-roker vrijwel continu heeft. Een roker kan dus, door te roken, tijdelijk even het normale gevoel van een niet-roker bereiken. Daarna zakt hij weer weg. Stoppen met roken betekent dat je door het dal van de ontwenningsverschijnselen moet. Dat je daarnaast dat heldere, alerte gevoel een paar weken moet missen. Daarna, als je erin slaagt door dat dal heen te komen, voelt de ex-roker zich bijna heel de dag helder en alert, in plaats van een paar keer per dag een paar minuutjes. Tevens zal hij fitter zijn, uitgeslapener ontwaken, en veel minder kwaaltjes krijgen. Daar staat wel tegenover dat hij de informatie zal missen die hij voorheen in de rookkamer hoorde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@cryo: ja, ik vind het ook altijd jammer dat ik van de rookkamercultus uitgesloten ben door mijn astma. Dat is nou het laatste geheime genootschap waar ik geen toegang toe heb...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel ; dat geheime genootschap is inmiddels al ettelijke jaren geleden grotendeels verplaatst naar de open lucht, waar je hooguit last hebt van koude wind en uitlaatgassen. Ik zou het eerlijk gezegd ook niet willen missen. Ik heb wel altijd mijn elektrische sigaretten bij me, maar als er ergens rokers zijn, is de meeste gezelligheid, de leukste gesprekken en de interessantste info altijd buiten te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, ik ben het met marleen eens, ik houd ook niet van anti-rook hippies. Bepaal gewoon voor jezelf of je rookt of niet. Ik kan het wel afraden, omdat het zeer verslavend is. Ik ben een jaar geleden begonnen, om stoer te doen natuurlijk (zo begint 90% schat ik zo) en ben nu zwaar verslaafd. Ik rook een pak zware shag in twee dagen en ik moet het ook nog verbergen voor mjn ouders. Je kan gewoon echt niet stoppen. Het is ook niet de rook die lekker is, maar het gevoel dat ik beschreef als je een diepe ademtocht, vol met zware en droge shaglucht maakt. Dat gevoel is lekker maar dat verdwijnt na een tijdje. Dan smaakt het minder maar kan je niet meer stoppen
Er zijn redenen zat waarom je duizelig wordt tijdens het roken: de rook bevat het giftige koolmonoxyde-gas waardoor er minder zuurstof in je hersenen komt, het bevat ook teerdeeltjes die zich vastzetten in je longblaasjes en zo de opname van zuurstof bij het ademen verminderen, en ook nicotine heeft rechtstreekse invloed op je hersenen.

Beschouw het als een waarschuwing van je lichaam ...en stop dus met roken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan komen door te weinig o2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij komt het omdat u dan een langere tijd wat minder heeft gerookt, en nu weer wel Dan is het voor het lichaam weer wennen! Enige oplossing is of niet roken of meer roken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vaten in je hersenen trekken samen, waardoor je duizelig wordt. Bij veel en langdurig roken verharden je vaten op den duur en blijven vernauwd, waardoor je chronisch minder zuurstofrijk bloed in je hersenen (en andere delen van je lichaam) krijgt. Vaatvernauwing dus. Stoffen in sigaretten verharden je vaten en je vaten verliezen dan hun flexibiliteit/soepelheid. Omdat je nog maar pas rookt, moet je wennen aan de vernauwing in je hersenen, mogelijk bij elke sigaret. Sterkte:(