waarom moet je als je een donororgaan krijgt medicijnen slikken tegen afstotingesverschijnselen, en bij een bloedtransfusie niet.?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Omdat er bloed wordt gebruikt dat overeenkomt met jouw eigen bloedsoort.

Antwoorden (1)

Omdat rode bloedcellen sowieso niet zo lang leven. De antiafstotingsmedicijnen moeten continu worden ingenomen, omdat de organen via een speciaal immuunmechanisme worden aangevallen (Cellulaire immuniteit), bij het bloed is het niet essentieel dat het heel lang blijft functioneren in tegenstelling tot een donornier.

Er zijn wel degelijk afstotingsreacties na bloedtransfusies, maar de meeste gevallen zijn zeer zeldzaam. De vreemdste en zeer ernstige reactie is dat ook de witte bloedcellen uit de bloedtransfusie het lichaam van degene die bloed krijgt gaan aanvallen, dat komt voor bij mensen met een zeer zwak immuunsysteem, de indringers nemen als het ware de zaak over.In de bron een hele lijst mogelijke complicaties.

Het schijnt zo te zijn dat een bloedtransfusie voordat een orgaan wordt getransplanteerd de afweer wat onderdrukt, dus dat is wel een gunstig effect. Het afweersysteem is enorm complex, alleen echte specialisten weten goed de weg aan al de afhankelijkheden tussen de verschillend cellen, signaalstoffen en mechanismen. Immunologie is echt een wetenschap op zich.