ik heb toen ik iets wou schoonmaken geroken aan ammoniak om te kijken of ik het goede middel had..., is dit schadelijk???

ik heb nu een brandende keel en ben een beetje misselijk plus ik heb hoofdpijn

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.6K
Ritsuka
8 jaar geleden
Als je echt brandende keel hebt dan heb je echt een diepe teug lucht genomen denk ik

Antwoorden (2)

Een beetje ammoniak ruiken is niet meteen schadelijk, maar het word je in de regel wel meteen duidelijk dat het niet gezond is om de hele dag in die lucht te zitten. Je lijf reageert dan ook meteen op de goede manier : weg bij die rommel.
Je mag overal aan ruiken om te zien of het eventueel schadelijk voor je is, dat is heel iets anders dan het heel lang inademen (zoals in sommige huizen waar veeel te veel katten zijn en slecht of niet wordt schoongemaakt).

Het werkt heel sterk irriterend op de slijmvliezen en de longen , en dat heb je al meteen gemerkt. En het is voor ons heel giftig, dus dat je lichaam meteen in opstand komt door misselijk te worden en hoofdpijn te krijgen (signalen van "weg hier, dit is niet goed) is een uitstekend verdedigingsmechanisme. Maar een vergifiting zul je van dat ene vleugje niet hebben opgelopen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zal wel meevallen nu met schade. Er zijn echter wel degelijk middelen waar je je neus beter niet zo boven kan hangen! Als je nog eens wil weten wat er in een fles zit lees dan het label. (labels daarom nooit van een fles chemicaliën halen). Als je wil ruilen die dat dan door de fles van je af te houden en met een hand de lucht zachtjes naar je toe te wapperen. Dan kan je ook ruiken wat er in zit naast is de concentratie lager van wat er in je gezicht komt.