Ik heb net 2 dagen buikgriep gehad. Kan ik mezelf opnieuw besmetten met het virus door eten uit de koelkast/gebruikte handdoeken enz?

Ik ben aan de betere kant nadat ik 2 dagen flinke buikgriep gehad heb. Gisteravond kon ik wel weer wat eten, maar dat eten is ook terug de koelkast in gegaan. Mocht ik dat deze week opnieuw eten, raak ik dan opnieuw besmet?
En zit het virus bijvoorbeeld nu ook op alle deurposten/handdoeken/toilet enz, zodat ik mezelf weer kan besmetten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
43.8K

Antwoorden (4)

Dat denk ik niet, je hebt het virus nu al gehad dus je bent er resistent voor geworden als het goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat ik er resistent voor ben nu, maar ik weet het gewoon niet zeker. Er staat namelijk best veel eten wat ik dan eventueel niet meer zou kunnen gebruiken.... En het zou zonde zijn als ik dat weg moet gooien! Iemand anders nog een idee of je inderdaad resistent bent na een buikgriep?
Ten eerste: De oorzaak van buikgriep kan zowel een (besmettelijk) virus, bacterie (salmonella) en parasiet zijn.

Ik neem echter aan dat we hier spreken over een virus. Dit virus is jou lichaam in gekomen en is daar de boel gaan verstoren. Jou lichaam is de "code" die dit virus heeft gaan kraken, om hem zo te traceren in jou lichaam (een virus gaat namelijk "in cellen zitten." Het lichaam heeft op een bepaald moment het virus kunnen traceren en heb kunnen bestrijden (je bent weer beter).

Het leuke is, is dat je lichaam dit direct "onthoudt." De kans is namelijk groot dat je jezelf weer "besmet." met dit virus. Echter "herkent" je lichaam dit virus dan heel snel en zal het dus vrijwel direct worden uitgeschakeld.

Om dus een direct antwoord te geven: Ja, je kunt jezelf weer besmetten, maar het lijkt me sterk dat je hier ook weer ziek van kan worden.

Extra: Het "ziek" zijn, is immers een reactie van je lichaam zelf. Het virus gebruikt alleen jou lichaam, en jou lichaam schakelt om in een bepaalde "stand" zodat het "sterker" is dan het virus en zo het virus beter ken bestrijden. Dit merk jij doordat je "ziek" wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de kans dat je met hetzelfde virus (we gaan ervan uit dat het een virus is) besmet wordt is klein.
Ten eerste is de concentratie antistoffen in je lichaam nog een stuk groter dan normaal, als je je beter voelt zijn niet ineens alle afweerstoffen verdwenen.
Ten tweede herkent je lichaam een tweede besmetting met hetzelfde virus direct en worden veel sneller antistoffen aangemaakt dan bij de eerste besmetting. Zie de afbeelding ter illustratie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Of beter gezegd: de kans dat je weer besmet raakt is groot, de kans dat je er weer ziek van wordt uiterst klein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezelf niet, anderen wel. Je lichaam ontwikkelt namelijk een tijdelijke of permanente resistentie tegen veel ziekteverwekkers. Met name bij virussen is die vaak tijdelijk omdat ze in staat zijn zich te muteren. Daardoor ben je tijdelijk immuun voor de stam waarvan je ziek bent geworden maar het kan wel zijn dat je binnen korte tijd ziek wordt van hetzelfde soort virus maar van een andere mutatie.