Waarom krijg je kanker van roken?

Iedereen roept dat je kanker krijgt van roken, maar wat gebeurt er in je lichaam?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

in sigarettenrook zitten een aantal chemische stoffen, waaronder benzeen, formaldehyde.
Voor benzeen geldt dat deze zo klein en plat is dat het als het ware tussen de DNA-moleculen terecht kan komen. Als nu deze 'DNA-mutanten' zich gaan delen, hebben deze niet de kenmerken en functie die overeenkomen met de originele, gezonde cellen. Dit is hetgeen de kanker is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kanker ontstaat doordat er bij de cel reproductie een fout word gemaakt in het kopiëren van het DNA. In het DNA staat namelijk wanneer een bepaalde cel weer opnieuw moet gaan delen. Als een cel ouder wordt, raakt hij beschadigd en zal de DNA structuur aangetast kunnen raken. Dit wordt versneld doordat een cel in aanraking komt met niet lichaamseigen stoffen zoals b.v. bij roken. Roken veroorzaakt dus een vergrote kans op fouten in het DNA, of het DNA kopieer proces, en daarbij de kans dat een cel foute informatie krijgt over zijn deelbaarheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als eerste wordt is er nooit gezegt dat je van roken kanker krijgt, echter er is een verhoogde kans op kanker.

Zoals vele weten bevat een sigaret een stof: Nicotine.
Dit is de stof die roken verslavend maakt, maar er zit in shag, en sigaretten ook een andere stof, genaamd: Teer.
Deze stof in rook vorm is een kanker verwekkende stof kortom rook van een sigaret is uitstoot van een kanker verwekkende stof.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In eerste instantie zit het in je hoofd. niet zozeer letterlijk maar figuurlijk. Helaas is dit niet wetenschappelijk bewezen maar waar radicaal subjectief te ervaren... voorbeeld: Chirurgen opereren liever iemand die denkt dat hij/zij gaat genezen dan iemand die het heeft opgegeven.