Wanneer zie je resultaat van wat je gegeten hebt aan je gezichtshuid?

Als 's ochtends wakker wordt met een grote puist op je neus, hoor je vaak opmerkingen als 'Had je gisteren maar niet die chocoladereep moeten eten".

Ik vroeg me af of dat eigenlijk wel mogelijk is. Als je er vanuit gaat dat bijvoorbeeld het eten van vet voedsel of zuivel een nadelige invloed heeft op je gezichtshuid, hoe lang zit er dan tussen het eten en het zien aan je gezicht? Heb je na een dag al een reactie (bijvoorbeeld pukkels) of duurt het bijvoorbeeld een week voordat de veroorzakende voedingsstoffen zijn opgenomen en een reactie geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Men heeft nooit kunnen bewijzen dat acne ontstaat door verkeerd eten.
Wel zou je lichaam kunnen reageren op bepaald voedsel.
Ontstaat er na het eten van chocolade, patat of pinda's een comedo-explosie, dan kun je inderdaad het eten van deze producten beter achterwege laten.
Verstandig eten dus. Wie gezond eet en drinkt kan na verloop van tijd een huid krijgen, die er wat fleuriger uit gaat zien...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een puist op de neus hoeft per definitie niet te duiden op acne. Voor de rest prima antwoord.
Het is niet altijd voedingsgerelateerd dat puisjes ontstaan. Ook veranderingen in de hormoonhuishouding (groei naar vvolwassenheid) kan het in de hand werken. Ook weinig buitenlucht zien, toestand van de gezichtshuis, vervuiling buiten kan allemaal van invloed zijn. Je kunt wel nagaan of puistjes ontstaan en of er een patroon aan vooraf lijkt te gaan die misschien met voedingsproducten te maken heeft. Het is geen wet van meden en perzen dat eenreactie de dag erna al verschijnt. Het kan veel korter zijn maar ook veel langer.
Succes met de vindtocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan zeer snel een reactie krijgen als je b.v. ergens allergisch voor bent, zoals b.v. voor chocola of noten.