Klopt het dat je, naarmate dat je ouder wordt, steeds slechter gaat zien? Hoe kan dat dan?

Of zijn er ook ouderen die nooit een bril hebben gedragen en hem nu ook niet nodig hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

dichtbij kijken gaat na mate je ouder word slechter.

dit komt doordat de ogen boller gaan staan wanneer je dichterbij dan 5 meter kijkt. dit boller gaan staan komt door de oogspieren.

als je ouder word gaan je oogspieren dus ook ouder worden, en minder goed functioneren. waardoor je ogen niet meer bol gaan staan.

door het bol staan kun je dingen van dichtbij scherp zien. en als dat niet meer/minder gebeurt ga je dus slechter zien

Toegevoegd na 1 minuut:
en tuurlijk zijn vast wel ouderen die nooit een bril dragen.. niet iedereen is het zelfde..

maar je ziet het niet vaak, vaak hebben ouderen wel een leesbril ofzo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat komt omdat de ooglens steeds minder flexibel worden.

Dit is een kwaal waar iedereen mee te maken krijgt als hij maar oud genoeg wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat er gebeurt met de ogen, naarmate je ouder wordt, is, dat de oogspiertjes om de lens te krommen, zwakker worden. In doorsnee is dat merkbaar als je 40 wordt. Je kunt dan de lens in je oog niet goed genoeg krom trekken, wat nodig is om dichtbij te kunnen lezen. Met een leesbril is dat te verhelpen. Sommige mensen hebben een verborgen verziendheid. Gedurende de eerste jaren van hun leven moeten hun oogspiertjes extra kracht leveren om goed te kunnen lezen. Dat lukt, want de spiertjes kunnen dat (nog). Maar bij hen treedt de verzienheid eerder aan de orde dan hun 40ste en zullen ze eerder een leesbril moeten dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als de leeftij oploopt, loopt de visibiliteit terug. het oog raakt, naarmate joe ouder wordt, steeds meer versleten, net azoals alle onderdelen van je lichaam.
er zijn diverse aandoeningen, die daarvoor zorgen (bijv staar), maar de belangrijkste reden van de teruggang is het feit, dat de spieren die zorgen voor het aansprannen van de lenzen (scherpstellen) zwakker worden en dus niet meer zo goed in staat zijn hun werk te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb een persoon gekend van meer dan 80 j. die geen leesbril meer nodig hadt en beweerde dat zijn zicht alsmaar beter werd met ouder te worden.hoe verklaart men dat dan; denk dat het sterk individueel is.