Wat is het verschil tussen een fysiotherapeut en een manueel therapeut?

In verband met regelmatig terugkerende rugklachten ben ik jaren onder behandeling geweest van een fysiotherapeut, deze heeft me er nooit echt vanaf kunnen helpen. Vorig jaar kwam ik bij een manueel therapeut terecht. In mijn ogen (en gevoel) was de behandeling ongeveer gelijk aan wat mijn fysiotherapeut altijd deed, maar dit keer ben ik veel langer klachtenvrij gebleven dan ooit het geval was na behandeling van de Fysiotherapeut.
Ik ben dus benieuwd: Wat is het verschil tussen de beide therapieën.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Het hele grote verschil tussen een fysiotherapeut (FT) en een manueeltherapeut (MT) is dat een MT een gewricht 'mag' kragen (manipuleren).
Een MT behandeld in verhouding tot een FT meer complexe klachten en heeft een sterke focus op de wervelkolom (veel nek / rugklachten).
Een MT heeft zich verdiept in het meer nauwkeurig kunnen onderzoeken van met name de wervelkolom, en kan zodoende een betere diagnose stellen en meer adequaat behandelen.
Tevens is een MT meer geneigd om te denken in zogenaamde ketens. Bijvoorbeeld dat een verzwikte enkel qua gewricht niet goed functioneert, hetgeen knieklachten geven, waardoor bijvoorbeeld de hamstrings overmatig gaan aanspannen en een bekkenkanteling plaatsvindt. Dit kan weer rugklachten geven.

En ook niet onbelangrijk; een MT kan een hoger tarief declareren.

Rara wat doe ik voor de kost ;-)

Toegevoegd na 5 minuten:
'Kragen' in de 2e zin is 'kraken'.

En als extra; een MT denkt hoofdzakelijk in gewrichtsproblemen (disfuncties / blokkeren) en zal deze proberen op te heffen. In sommige gevallen dient ook de omliggende spieren te worden behandeld middels speciale aanspan / ontspan technieken. Op deze manier kan ook een gewricht worden gemobiliseerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha! De expert aan het woord! Nou, ik vind het een mooi beroep, zeker sinds ik van mijn spanningshoofdpijn af ben ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-) houden zo..!
Hopelijk heb je ons nooit meer nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord en nu begrijp ik ook beter waarom mijn nieuwe fysiotherapeut, die gespecialiseerd is in Manuele Therapie me beter van klachten afhelpt dan mijn voormalige behandelaar.

Andere antwoorden (2)

Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die een extra opleiding gevolgd heeft. In de manuele therapie is extra aandacht voor het zo snel mogelijk weer mobiel maken van geblokkeerde gewrichten, waardoor de pijnklachten afnemen.

Allerlei klachten die samenhangen met geblokkeerde gewrichten in de wervelkolom kunnen door de manueel therapeut behandeld worden.

Een manueel therapeut zal soms ook gewrichten laten 'knakken' en dat zal een fysiotherapeut niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fysiotherapeut werkt op de spieren, een manueel therapeut op de wervels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een enorme slechte uiteenzetting van verschillen van die chiropraxie website!
Is volledig onjuist. In mijn optiek zijn het vaak de chiropractoren die enkel naar de gewrichten kijken (wervels) en deze met redelijk grof geweld losmaken. Maar goed.. Indien zo geformuleerd komen zijn wel het beste uit de bus...