ik dacht niks; de gemeente of AWBZ betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je? geef dan geen antwoord! Je reageert ook op een antwoord terwijl je echt niet weet waar je het over hebt.
Kristal
12 jaar geleden
Hé Kriz, waarom zo aanvallen meteen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een even je van Dale tevoorschijn haalt en kijkt bij denken dan zie je dat het ook o.a. betekent dat je vanuit je geheugen weet wat iets is.
Dat kost je niets, hooguit word er een beetje mantelzorg van je verwacht, maar dat is logisch toch?

Mantelzorg kan zijn: was doen, bed verschonen, kamer schoonmaken etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mantelzorg is bedoeld om ze uit het tehuis te houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker niet waar! Mijn opa en oma wonen in een bejaardentehuis en daar wordt zeker mantelzorg verwacht van de familie! Is er geen familie is het een ander verhaal. Maar het wordt daar ook mantelzorg genoemd. Dus reageer niet, als je niet weet waar je het over hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook in het verzorgingstehuis wordt mantelzorg van je verwacht. Je krijgt er ook een jaarlijkse financiele beloning voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf mantelzorger met pgb en zorg er zo voor dat mijn schoonouders nog thuis kunnen wonen! En de gemeente zorgt er daarmee toch echt voor dat ze niet in een bejaardenhuis komen. En in het bejaardentehuis wordt echt alles voor ze geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kom je waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Door alle bezuinigingen wordt de hulp van familie (mantelzorg) juist ingeroepen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd Kriz. Dat zie je mij ons ook in het vz tehuis.
Je ouders kunnen gewoon naar een bejaarden tehuis dat kost jou niets hun aow en pensioen wordt ingehouden en ze krijgen een zakgeld.
ronron1212
12 jaar geleden
Voor jou kost dat niks. Het is inkomensafhankelijk wat je ouders moeten betalen. Ookal hebben ze spaargeld, dat wordt niet meegerekend. Alleen de maandelijkse inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je Belgische bent, moet jij (als je enig kind bent) de kosten bij betalen, die het bejaardentehuis méér kost dan het pensioen van je ouders. Als je dat niet kunt, door te weinig inkomen bijvoorbeeld, kan je een beroep doen op het OCMW.

In Nederland kost het niets voor jou.
In een regulier verzorgingshuis en verpleeghuis krijgen je ouders de meeste kosten voor zorg en verblijf vergoed uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten. Dit heten daarom ABWZ-instellingen.

De grenzen in de zorg zijn echter bereikt. Er is geen geld en te weinig personeel. Daarom moeten mensen veel meer betrokken worden bij de zorg van hun oude familieleden. Als de familie niet wil of kan, dan moet er meer betaald worden voor de extra aandacht. Zorgen voor je oude moeder, vader, tante of oom moet weer vanzelfsprekend worden.

In een particulier verzorgingshuis en verpleeghuis betalen bejaarden het wonen en de zorg wel zelf. Maar dat is bij jou niet van toepassing.

In de bronnen meer uitleg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
zinvol antwoord Sis. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal :)
doralien
12 jaar geleden
Ik ben belgische, en moet inderdaad gaan betalen,alleen vraag ik me af wat een rustoord kost? Moeder was huisvrouw,vader heeft soms gewerkt dus heel klein pensoen.weet niet hoeveel daar ik al 22jaar geen contact meer met ze heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De prijzen in een rustoord zijn heel verschillend. Het verschil dat je ouders niet kunnen betalen wordt eerst betaald door het OCMW. Daarna kunnen zij het terugvorderen van de kinderen.
MAAR ik zie dat je al 22 jaar geen contact meer hebt met je ouders. Dan is het mogelijk dat jij NIETS moet betalen. Vraag daarvoor informatie bij het OCMW van de gemeente waar je ouders wonen. Dit is een interessante link voor jou: http://www.elfri.be/onderhoudsplicht-tegenover-ouders-het-rusthuis