Ik probeer zoveel mogelijk positiviteit in mijn leven te brengen, maar mijn man zit vast in negatieve patronen. Wat nu?

Hij is een beetje een doemdenker, zo iemand die bij iedere situatie zich voorstelt hoe erg het mis zou kunnen gaan. Zelf ben ik een paar jaar flink depressief geweest, maar nu ben ik weer opgekrabbeld en zie de zon weer achter de wolken. Alleen heb ik nu de indruk dat de rollen omgekeerd zijn! Hij luistert wel naar me, en laat me wel gaan in mijn 'positieve gedoe', maar blijft de kat uit de boom kijken. En dat doet hij doorgaans tot het beestje er bij wijze van spreken dood uitvalt...
Wie heeft suggesties?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je man (een ander) kan alleen maar geholpen worden als hij dit ook WIL.
Je vraag suggereert dat jij nu je man wilt 'bekeren' omdat jij inziet dat dit niet de goede manier is om in het leven te staan.

Maar kan het nu niet zo zijn dat jij vroeger ook heel erg negatief was en je daardoor in die depressie bent gekomen. Waarbij je man, met zijn negativiteit, je teveel herinnert aan die nare periode van toen?
Dan is het nog steeds JOUW pijn die jou man aan jou spiegelt en ben je nog niet goed genoeg gegroeid om ook echt zonder negativiteit in het leven te staan.

Wat je kunt doen is meer groeien en ook de nare situaties van je vorige periode gaan verwerken en gaan accepteren. Misschien kan je zelfs de ware oorsprong ontdekken welke in je verleden zit. Dat je dat kunt aanvaarden en kunt loslaten. Waardoor je in de huidige tijd niet meer vatbaar bent voor een ander zijn negativiteit.

---

Ik heb hetzelfde gehad. En heb ook die periode gekend dat ik me ergerde aan een ander zijn negativiteit.
Nu kan ik zeggen dat die negativiteit voor de andere een houvast is voor het leven. Dat hij te bang is voor verandering en het ONBEKENDE wat daarna zal gaan komen. En ook daar zijn dan natuurlijk weer doemgedachten bij betrokken.

Ik snap waarom hij die negativiteit opzoekt en dat het een houvast is voor hem. Zonder dat zou hij zich hopeloos voelen op een rubberbootje in de oceaan.

Met dit in mijn achterhoofd, kan ik alleen maar een VOORBEELD zijn. Dus zelf doen wat mij gelukkig maakt. Hopen dat hij het ziet en leert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker een mogelijkheid. +

Andere antwoorden (4)

Blijf je eigen dingen doen en doe vooral dingen die jij leuk vind om te doen. Probeer heb langzamerhand te laten zien hoe mooi de wereld is maar laat je niet beïnvloeden door zijn negativiteit en doe gewoon wat je wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toch proberen om alles positief te bekijken, want als je je laat meeslepen met je man zit je zo weer in de zwarte zone.

Probeer je man niet mee te slepen , maar kijk alles zo positief mogelijk , wordt je zelf ook vrolijk van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je man is verantwoordelijk voor zijn eigen leven. En voor de keuzes die hij daarin maakt. Het is niet aan jou om hem in zijn kraag te vatten en al je pasverwonnen energie te steken in het tegenspartelend meeslepen van hem.

Wat knap van jou dat jij je levenshouding zo positief hebt weten te keren. Als je man dat ook wil, dan kan hij dat. Zeker met het voorbeeld naast hem. Moet hij moeite voor doen, maar niks gaat voor niks.

Ga jij zo door. Compliment!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks aan toe te voegen! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alexa, precies! Dank je Wendy!
U wilt in uw relatie graag iets verbeteren, maar u merkt dat uw partner daar niet echt in geïnteresseerd is.
U moet weten dat u uw partner niet kan dwingen iets te doen wat hij niet wil. Dat is u nu inmiddels wel duidelijk geworden.
U bent verantwoordelijk voor uw eigen gedrag, hij voor zijn gedrag. Jij bent jij, en hij is hij. Hij hoeft niet zo te zijn als jij - en andersom.
Als u iets stoort binnen uw relatie is het natuurlijk het beste om daar met elkaar over te praten, maar soms lukt dat niet. Dan staat er maar één weg open: zelf verantwoordelijkheid nemen door uw eigen gedrag onder de loep te nemen en eventueel te veranderen.
Een goede hulp daarbij is het boek: Waar wacht je nog op? Uitgeverij Anode, Assen