Heb ik nu een koortslip of is het iets anders?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, dat is een snor...
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik zie ook een snor. En een wat wittige tong.
fremar
7 jaar geleden
https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/koortslip/item40416
Ritsuka
7 jaar geleden
Ik zie niet echt iets op de foto
Utrecht
7 jaar geleden
Een beetje rood/ontstoken mondhoek. Maar volgens mij geen koortslip (herpes).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het lijkt een beetje op een aft of een gescheurde mondhoek.
Even wat Labello erop smeren en bij jezelf nagaan of je misschien momenteel een verminderde weerstand hebt waardoorje wellicht een aft hebt ontwikkeld? Goed slapen en groente en fruit eten, ik vermoed dat hij snel weg zal trekken.

Antwoorden (2)

Lastig om dat met veel zekerheid te zeggen. Ik zie in de mondhoek wel iets dat er uitziet als een blaasje en dat kan zeker passen bij een koortslip.

Als je al eerder in je leven een koortslip hebt gehad dan zou het zeker kunnen, maar dan nog hebben we te weinig informatie om daar met 100% zekerheid antwoord op te geven.
Als je in je leven nog nooit een koortslip hebt gehad dan is een koortslip onwaarschijnlijk. Op zich kan je dan natuurlijk wel zo'n infectie oplopen, maar de eerste keer dat je daar verschijnselen van krijgt zijn de blaasjes meestal veel uitgebreider. De keren die daarna komen verlopen doorgaans veel milder.

Op zich kan je op zo'n plek ook een aft krijgen, hetgeen (hoogstwaarschijnlijk) overigens ook een herpes-virus betreft.

Gezien de plek kan je ook nog denken aan een cheilitis angularis, oftewel perleche. Dit is een schimmelinfectie van de mondhoek die ook vaak voorkomt. Meestal zie je daarbij ook kloofjes. Ik zie die niet op de foto, maar is door de snor wat lastig goed te beoordelen.
Als je die kloofjes wel hebt (of het gevoel dat er iets openspringt als je je mond wijd opendoet) dan kan het helpen om 2x per dag te smeren met miconazol (bij de drogist te koop, soms onder de naam 'antischimmelcreme'), maar houdt het dan vooral goed droog.
De ander hierboven genoemde opties gaan vanzelf weer weg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is nog een mogelijkheid, weet ik uit eigen ervaring. Bij het koken namelijk spetterde een gloeiend hete druppel soep op mijn lip, en die gaf precies zo'n plekje als op de foto te zien is. Dit groeide uit tot een klein blaartje en was na een paar dagen weer hersteld.
Amadea