Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is Xylometazoline schadelijk voor de bijschorsnier ?

Ik las dat ergens op gv maar zonder bron. Google is er niet duidelijk over. Gezien het feit dat ik al een jaar lang neusspray gebruik wil ik graag de werkelijke schadelijke effecten weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is bijnierschors en geen bijschorsnier...

Voor zover ik weet is het bij normaal gebruik niet schadelijk... Ik heb in zowel nederlands als engels voor je gezocht maar heb verder ook helemaal niet kunnen vinden...

Toegevoegd na 4 minuten:
De schadelijk egevolgens zullen hoofdzakelijk te maken hebben met de neus... Het slijmvlies trekt niet meer terug waardoor je een rebound effect krijgt en de neus niet meer open te houden is met neusspray... Voor de rest zou ik je aanraden je huisarts eens te bellen en te vragen hoe dit zit en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn... Hij weet het het beste natuurlijk...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neusspray mag je slechts gedurende zeer korte tijd gebruiken, omdat het de slijmvliezen kan aantasten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spray met corticosteroïden (bijnierschorshormonen) kan een alternatief zijn voor xylometazoline. Misschien wordt dat bedoeld. Ik heb ook niets over de schadelijkheid voor de bijnierschors kunnen vinden.

Overigens kun je xylometazoline beter niet langer dan vijf dagen achter elkaar gebruiken omdat het de kwaal, een verstopte neus, anders juist in de hand werkt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding