Wat is een modaal salaris tegenwoordig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via Google en de term "Modaal inkomen 2010" kom je een heel eind!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat vragen vrij staat, ik zeg ook niet dat de vraag niet gesteld mag worden. Ik vind het alleen vreemd dat zulke vragen worden gesteld, het duurt langer om de vraag te stellen dan om het antwoord via Google te achterhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook nog eens een handige tip voor in de toekomst..
zondag
14 jaar geleden
Ik vind het zo verkeerd nog niet dat er hier vragen voorbij komen die je makkelijk elders op internet beantwoord kan krijgen door even te googelen. Want door deze vragen komen veel zaken onder je aandacht waar je zelf niet zo 1, 2, 3, naar zou gaan zoeken. Kom op met "makkelijke" vragen.

Het beste antwoord

Modaal inkomen is een algemeen gebruikt begrip in de Nederlandse inkomenspolitiek. Hoewel de letterlijke betekenis anders suggereert is het een 'geprikt' inkomensniveau. Modaal is afgeleid van het begrip modus in de statistiek, maar het modaal inkomen is niet gelijk aan het statistisch meest voorkomende inkomen.

In Nederland gebruikt men het begrip modaal inkomen als referentiepunt voor de bepaling van inkomenseffecten van maatregelen door de overheid. Het begrip is door het Nederlands Centraal Planbureau (CPB) gedefinieerd als een geprikt inkomensniveau, net onder de vroegere maximum premie-inkomensgrens voor de Zorgverzekeringswet (Zvw). Het CPB gebruikt het begrip als referentiepunt in veel van zijn publicaties.

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2008 € 30.500 (vakantietoeslag meegerekend). Per maand is dat ongeveer € 2.353,- (bruto, exclusief 8% vakantietoeslag). In 2007 was het € 30.000 en voor 2009 wordt het op € 31.659 geschat en voor 2010 op €32.500.

De naam Jan Modaal is voortgekomen uit dit begrip. Jan Modaal wordt gebruikt om iemand met een modaal inkomen mee aan te duiden, dus behorend tot de inkomensklasse waarin de meeste mensen vallen, soms echter met de bijbetekenis "middelmatig" of "de gewone man".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het artikel van Wiki is een beetje vaag. Eerst wordt er gesteld dat het modaal inkomen in 2009 €31.659 is geschat en daarna staat er een publicatie van het CPB dat het in 2009 €32.500 was.

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Modaal inkomen volgens CPB:

jaar bedrag publicatiedatum
2007 € 30000 december 2009
2008 € 31500 december 2009
2009 € 32500 december 2009
2010 € 32500 december 2009
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoogte bruto modaal inkomen:
Het bruto modaal inkomen is voor 2009 €32.500. Voor 2010 is dit €32.500.

Het modaal inkomen is in 2010 dus hetzelfde gebleven als in 2009.